رایج ترین اشتباهات صابون سازی

 

اشتباهات صابون سازی کدامند؟

اشتباهات صابون سازی فرایند سرد در ادامه بررسی شده است:

محاسبه اشتباه قلیا

محاسبه مقدار قلیای مورد نیاز برای روغن ها بر اساس SAP روغن ها انجام می شود. SAP عدد دقیقی نیست و در ماشین حساب قلیا به صورت میانگین محاسبه می شود. بنابراین در صورتی که منبع تهیه روغن تغییر کرده است بهتر است یکبار به مقدار کم صابون را بسازید و نتیجه را مشاهده کنید. در صورت نیاز به اعمال تغییرات آن را انجام داده و پس از اطمینان از کیفیت محصول اقدام به تولید انبوه کنید.

اندازه‌گیری مواد

اندازه‌گیری مواد با ترازوی دقیق حائز اهمیت است تا ترکیب درست روغن‌ها، قلیا و آب در صابون شما تضمین شود. برای اندازه‌گیری مواد با دقت، از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید.

استفاده از نوع اشتباه روغن

همه روغن‌ها مناسب تهیه صابون نیستند. برخی از روغن‌ها می‌توانند باعث تولید صابونی با بافت نرم و چربی شده که به خوبی کف نمی کند. بهتر است در رابطه با روغن‌های مناسب برای تهیه صابون پژوهش کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

عدم رعایت نسبت مناسب آب و قلیا

نسبت مناسب آب و قلیا برای به دست آوردن صابون با کیفیت بسیار مهم است. بهتر است دقت کنید که آب و قلیا در نسبت مناسبی با هم ترکیب شوند.

اضافه کردن عطر یا رنگ به موقع

عطرها و رنگ‌ها ممکن است باعث تسریع فرایند صابون‌ سازی شوند که موجب سریع خشک شدن صابون و سختی بیش از حد آن می‌شود که سبب مشکل در کار با آن شود. بهتر است عطرها و رنگ‌ها را پس از رسیدن صابون به ‌تریس رقیق اضافه کنید.

زیاد میکس کردن صابون

زیاد مخلوط کردن صابون می‌تواند باعث شود آن غلیظ شود و به سختی در قالب‌ها ریخته شود. مراقب باشید که پس از رسیدن به پی‌تریس رقیق، صابون را زیاد میکس نکنید.

عدم استفاده از لباس محافظ

قلیای سودا یک ماده سوزش آور است که در صورت تماس با پوست، سوختگی می‌تواند ایجاد کند. برای ایمنی همیشه در هنگام برخورد با قلیا از لباس محافظ، مانند دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

کم بودن زمان استراحت صابون

صابون فرایند سرد به چند هفته زمان استراحت نیاز دارد تا آب اضافی تبخیر و صابون سفت شود. زمان استراحت کوتاه ممکن است منجر به تولید یک صابون نرم و چسبناک شود.

افزودن قلیا به آب

همواره باید قلیا به آب اضافه شود و همچنین محلول قلیایی به روغن ها اضافه شود. اگر برعکس عمل کنید احتمال پاشیده شدن مواد به اطراف و ایجاد شوختگی و مشکل برای شما وجود دارد.

با اجتناب از اشتباهات صابون سازی، می توانید صابون فرایند سرد با کیفیت بالا و ایمن برای استفاده تولید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید