باکوچیول چیست؟

در نگاه اول، می توانید تصور کنید که باکوچیول عصاره گیاهی (plant extract) است. این گیاه از دانه های Psoralea Corylifolia، با نام مستعار بابچی (Babchi)، گیاهی مهم در طب هندی و چینی به دست می آید. این مولکول برای اولین بار در سال 1973 استخراج شد و چندین خاصیت ضد چیزی (several anti-something properties) در مورد آن شناخته شده است: دارای توانایی های جادویی ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد توموری، ضد باکتریایی و محافظت از کبد مانند بسیاری از سایر عصاره های گیاهی آیورودا (Ayurvedic plant extracts).

آنچه که باکوچیول را به یک دانه برف مانند خاص (special snowflake) تبدیل می کند، کشف اخیر است که رفتار آن بر روی پوست بسیار شبیه به سوپراستار معروف مراقبت از پوست، یعنی رتینول است. در حالی که از نظر شیمیایی، هیچ ربطی به خانواده ویتامین A، رتینوئیدها ندارد، نشان می دهد که رتینول و باکوچیول رفتار سلول های پوست را به روشی مشابه تنظیم می کنند.

به طور دقیق تر، باکوچیول و رتینول هر دو تولید کلاژن I، III و IV را تنظیم می کنند و MMP، آنزیم بد حمله کننده کلاژن در پوست ما را کاهش می دهند. این بدان معناست که کلاژن بیشتری در پوست ما باقی می ماند و همه ما می دانیم که کلاژن بیشتر برابر است با پوست سفت تر و بدون چین و چروک! یک مطالعه بالینی 12 هفته ای با استفاده از فرمول 0.5٪ باکوچیول با 17 نفر که دو بار در روز از آن استفاده کردند، بهبود قابل توجهی در خطوط و چین و چروک، کشسانی، استحکام و کاهش کلی آسیب ناشی از عکس را تایید کرد. همچنین، فرمول آزمایش بدون هیچ گونه عوارض جانبی مشابه رتینول عملکرد عالی داشت.

علاوه بر این، یک مطالعه دوسوکور (double-blind study) در سال 2018 با 44 نفر، 0.5٪ باکوچیول را با کرم رتینول 0.5٪ مقایسه کرد و دریافت که “باکوچیول از نظر توانایی آن در بهبود پیری نوری (photoaging) با رتینول قابل مقایسه است و بهتر از رتینول قابل تحمل است”. نتیجه فوق العاده امیدوار کننده پس از 12 هفته.

اگر شما کاملا جسور نیستید که نمی‌خواهید استفاده از رتینول فوق‌العاده اثبات شده را برای تازه‌کارهایی مانند باکوچیول متوقف کنید، خبرهای خوبی داریم. این دو همچنین به خوبی با هم کار می کنند و باکوچیول در واقع می تواند به تثبیت رتینول که در غیر این صورت ناپایدار و سخت فرموله می شود کمک کند.

باکوچیول نه تنها خواص ضد پیری بلکه اثرات خوب ضد آکنه را نیز نشان می‌دهد. به نظر می رسد 1٪ باکوچیول به خودی خود بسیار مؤثر است (57٪ کاهش آکنه پس از 6 هفته درمان) و حتی بهتر است وقتی با سالیسیلیک اسید 2٪ ترکیب شود (67٪ کاهش آکنه پس از 6 هفته). ما دوست داریم که باکوچیول بازیکن تیم خوبی است! این مولکول در برابر آکنه به روش‌های مختلفی عمل می‌کند: 5α ردوکتاز (آنزیم کنترل‌کننده سبوم) را کاهش می‌دهد، ضد باکتری است (از جمله P. acnes)، ضد التهاب است و پراکسیداسیون لیپیدی را مهار می‌کند، یک فرآیند اکسیداتیو بد که اخیراً تصور می‌شود. به عنوان یک محرک بسیار اولیه در روند آکنه.

باکوچیول همچنین به نظر می رسد به طور مثبت ژن های مرتبط با هیدراتاسیون مانند Aquaporin 3 را تنظیم می کند و همچنین برخی از خواص مهار کننده ملانین را نشان می دهد.

به طور کلی، باکوچیول یک مولکول عالی با نویدهای زیادی هم برای ضد پیری و هم ضد آکنه است. اما اثبات آن در مقایسه با سوپراستارهای با سابقه بسیار زیاد است، بنابراین در یک روال مراقبت از پوست، ما ترجیح می دهیم باکوچیول را در کنار رتینول اضافه کنیم تا اینکه مستقیماً آن را جایگزین کنیم. مگر اینکه شما از نوع جدیدترین چیزهای براق زیر آفتاب باشید.

دیدگاهتان را بنویسید