شیمی مواد برنزه کننده و روشن کننده پوست

محصولات آرایشی برنزه کننده و سفید کننده (Tanning and whitening cosmetic products) علیرغم اثرات متضاد آنها (به ترتیب برای برنزه کردن یا سفید کردن پوست استفاده می شود) محصولات نزدیک به هم هستند.

قبل از توصیف همه این محصولات، فرآیند طبیعی مرتبط با سنتز ملانین (Melanin) باید توضیح داده شود تا نحوه عملکرد آنها را بهتر درک کنید. ملانین رنگدانه طبیعی است که هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به عنوان یک اقدام محافظتی ظاهر می شود. این فرآیند ملانوژنز (melanogenesis) نامیده می شود و شامل واکنش های شیمیایی و کاتالیستی آنزیمی است. به طور خلاصه، بیوسنتز ملانین با اولین مرحله از اکسیداسیون تیروزین (tyrosine oxidation) به دوپاکینون (dopaquinone)، که توسط تیروزیناز (tyrosinase) کاتالیز می شود، آغاز می شود. این آنزیم کلیدی برای فرآیند ملانوژنز در غشای ملانوزوم ها (melanosomes) قرار دارد که وزیکول هایی (vesicles) در داخل سلول های تخصصی به نام ملانوسیت هستند که در لایه اپیدرم تحتانی (basal epidermis layer) قرار دارند.

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید