روغن بادام هندی

روغن بادام هندی ، روغن آجیل بادام هندی ، استخراج روغن بادام هندی ، خواص شگفت انگیز بادام هندی برای سلامتی پوست و مو

زیستگاه (Habitat)

درخت گرمسیری بادام هندی، گیاهی بومی شمال شرقی برزیل است. پرتغالی‌ها آن را در قرن شانزدهم به آفریقا و هند منتقل کردند، جایی که هنوز هم رایج است و در مزارع وسیع کشت می‌شود. امروزه این درخت علاوه بر آسیا، در آمریکای جنوبی و مرکزی نیز می‌روید.

شرح (Description)

درختان بادام هندی درختچه‌هایی شبیه به گردو هستند و تا ۱۲ متر ارتفاع می‌گیرند. برگ‌ها کشیده، بیضی شکل، چرمی، خشن و به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر هستند. گل‌های کوچک به رنگ سبز کم‌رنگ با رگه‌های قرمز، به صورت خوشه‌ای انتهایی قرار گرفته‌اند. مغزهای تک‌دانه و کلیوی شکل روی ساقه‌های گوشتی میوه‌های گلابی‌شکل، به اصطلاح سیب بادام هندی، که در زمان رسیدن به رنگ قرمز یا زرد هستند، رشد می‌کنند. بین پوست‌های مخزن، روغن سیاهی با بوی تند وجود دارد که باید در فرآیند برشته شدن جدا شود. دانه‌ها حاوی 45 تا 60 درصد روغن چرب، روغن بادام هندی واقعی، هستند. علاوه بر این، آن‌ها حاوی پروتئین (10 تا 29 درصد)، ساکارز (تقریباً 6 درصد)، نشاسته (9 تا 20 درصد)، ترکیبات نیتروژن (8 تا 23 درصد)، سلولز (0.5 تا 4 درصد) و آب (3.5 تا 5 درصد) هستند. میوه‌ی روغنی، کلیوی شکل، فشرده و به وزن 4 تا 5 گرم است.

کشت بادام هندی

امروزه، درخت بادام هندی عمدتا در هند، موزامبیک (Mozambique) و برزیل کشت می‌شود، به طور کلی در مناطق جنگل‌های بارانی گرمسیری با بارندگی سالانه ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ میلی‌متر. در شرایط ایده‌آل، هر درخت بادام هندی می‌تواند سالانه تا ۷۰ کیلوگرم مغز بادام تولید کند. تکثیر این درخت از طریق بذر، به صورت رویشی از قلمه (slips)، یا در مورد گونه‌های با بازدهی بالا، با استفاده از پیوند (grafting) انجام می‌شود. این گیاه در خاک فقیر و شنی رشد می‌کند و در برابر بادهای شور دریا مقاوم است.

برآورد می‌شود که تولید جهانی مغز بادام هندی به ۰.۳۸ مگاتن برسد. بر اساس داده‌های بانک جهانی، تخمین زده می‌شود که ۹۷ درصد از برداشت از درختان وحشی و تنها ۳ درصد از مزارع بادام هندی به دست می‌آید.

استخراج روغن بادام هندی

میوه های بادام هندی (cashew apples) رسیده را یا از درخت چیده شده و یا برای جلوگیری از چیدن میوه نارس، از روی زمین جمع‌آوری می‌کنند. از آنجایی که مغز بادام به سرعت فاسد می‌شود، در هوای خوب آن‌ها را طی یک هفته جمع‌آوری می‌کنند، اما در زمان بارندگی، هر روز باید چیده شوند.

آجیل بادام هندی (Cashew nut) پس از چیدن، همراه با سیب بادام هندی (Cashew apple) باقی می‌ماند. سیب بادام هندی با یک حرکت پیچشی دست و به همراه باقی‌مانده‌های سیب، از آجیل جدا می‌شود. بلافاصله پس از برداشت، گردوها به مدت چند روز در آفتاب خشک می‌شوند تا رطوبت آن‌ها به 8 درصد برسد یا تا زمانی که با تکان دادن گردو، صدای هسته داخل آن شنیده شود. پس از خشک شدن، دانه‌ها (seed) برای چند روز در گونی یا به صورت فله ذخیره می‌شوند تا زمانی که فرآوری شوند. پوسته (shell) میوه با بو دادن ملایم شکننده می‌شود و سپس می‌توان به راحتی آن را جدا کرد. روغن (oil) با فشار دادن دانه‌ها استخراج می‌شود.

رنگ روغن بادام هندی

روغن زرد روشن، مایع در دمای اتاق، غیر خشک شونده.

بوی روغن بادام هندی

بدون بو.

طعم روغن بادام هندی

طعم ملایم.

ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب روغن بادام هندی

مشخصات کلیدی فیزیکی روغن بادام هندی

روش های استخراج روغن بادام هندی

کاربردهای روغن بادام هندی

عوارض جانبی احتمالی روغن بادام هندی

 

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید