EDTA (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید )

عامل کیلیت ساز قادر به اتصال یون های فلزی (به عنوان مثال سدیم، کلسیم، منیزیم، روی و بسیاری دیگر). به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی برای اهداف مختلف استفاده می شود. شکل چهار آبه (Tetrahydrated form) در محصولات مراقبت شخصی، این عوامل اثربخشی، پایداری، عملکرد آب سخت، قابلیت شستشو و ماندگاری فرمولاسیون را بهبود می بخشند. اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) پودر مایل به سفید، بدون بو است و به راحتی در آب سرد حل می شود.”

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA)در درجه اول به عنوان یک نگهدارنده (preservative)، کیلیت ساز (chelator) و تثبیت کننده (stabilizer,) عمل می کند، اما همچنین نشان داده شده است که قابلیت کف کردن و تمیز کردن محلول های آرایشی را افزایش می دهد.

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) یون‌های فلزی را از طریق پیوند با آن‌ها غیرفعال می‌کند، که به خودی خود از خراب شدن محصولات آرایشی جلوگیری می‌کند، شفافیت آن را حفظ می‌کند و از بوی گند زدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

اثرات آنتی اکسیدانی آنتی اکسیدان های طبیعی، به عنوان مثال ویتامین C و E، را افزایش می دهد.

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) تقریباً در هر محصول مراقبت شخصی از جمله مرطوب کننده / لوسیون صورت، ضد آفتاب، درمان ضد پیری، پاک کننده، شامپو / نرم کننده، رنگ مو، شستشوی بدن و کرم دور چشم استفاده می شود.

کاربرد: برای تثبیت و/ یا کمک به حفظ و افزایش ماندگاری انواع محصولات آرایشی مانند صابون ها، کرم ها، لوسیون ها، شامپوها، نرم کننده ها، محصولات آرایشی، محصولات ضد آفتاب.

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA)مدت زمان ماندگاری صابون شما را با کیلیت سازی با فلزات خاصی که می توانند باعث ایجاد DOS شوند، افزایش می دهد.

گزارش شده است که این ماده حداکثر 1٪ در محصولات حمام استفاده می شود.

مراجع:

Wilma F. Bergfeld, Safety Assessment of EDTA & Salts as Used in Cosmetics, 2019.

دیدگاهتان را بنویسید