کره کاکائو

خاستگاه درخت کاکائو

درخت کاکائو (Cocoa tree) بومی مناطق گرمسیری (Tropical) در مرکز و جنوب آمریکا (Central and South America) در منطقه‌ی بالایی آمازون (Upper Amazonas) و همچنین در بلیز (Belize)، گواتمالا (Guatemala) و جنوب مکزیک (Southern Mexico) است. در طول هزاران سال، کشت درخت کاکائو، به‌ویژه در آمریکای مرکزی، منجر به پیدایش انواع مختلفی (Varieties) از این درخت شده است.

درخت کاکائو (cocoa tree) می تواند به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متر برسد. این درخت همیشه سبز (evergreen) است و معمولا به صورت درختچه (shrub) پرورش داده می شود. پوست آن (bark) بسیار نازک و قهوه ای دارچینی (cinnamon brown) با درخشش نقره ای (silvery shine) است. چوب آن (wood) بسیار متخلخل (porous) و کمی صورتی (slightly pink) است. تنه درخت (trunk) حدود ۳۰ سانتی متر ضخامت دارد و شاخه های باریک زیادی (slender branches) دارد. برگ ها (leaves) متناوب (alternate) هستند و در ابتدا به رنگ هلویی (peach-coloured) و سپس در سطح بالایی به رنگ سبز تیره صاف (smooth dark green) و در سطح پایینی که کمی مودار (hairy) است، به رنگ کدرتر (duller) در می آیند. طول برگ ها ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر است، روی ساقه های کوتاه (short stems) قرار می گیرند و شکل نیزه ای (lanceolate)، بیضی (oval) و تیز (pointed) دارند.

کشت (cultivating ) درخت کاکائو کار پر زحمتی (laborious) است. گیاهان به مدت ۸ تا ۱۰ ماه در خزانه (seedbeds) کاشته شده و سپس در زمین اصلی (bedded out - در زمین اصلی کاشته شدن) قرار می گیرند. درختان سایه بان (shade trees) مانند موز یا پنبه در میان درختان کاکائو کاشته می شوند. هنگامی که درختان کاکائو به ارتفاع حدود ۱ متر رسیدند، همه شاخه ها به جز سه یا چهار شاخه بالایی (uppermost) بریده می شوند تا درختان تاجی (crown) پهن به شکل هرمی داشته باشند. به شرطی که از گیاه به خوبی مراقبت شود، خاک مناسب باشد و شرایط خوب باشد، درخت پس از ۱۲ سال به طور کامل رشد کرده (fully grown) و تا ۵۰ سالگی میوه خواهد داد. میوه های رسیده (ripe ) یا با دقت از ساقه ها (stems) با دست و با حرکت چرخشی (twisting motion) چیده می شوند، یا با چاقو بریده می شوند. این کار باید با دقت انجام شود تا به جوانه ها (buds) و گل هایی که برداشت بعدی را تضمین می کنند آسیبی وارد نشود.

کره کاکائو (Cocoa butter)

کره کاکائو چربی دانه‌های کاکائو (Cocoa kernels) یا خمیر کاکائو (Cocoa mass) است که تحت فرآیند پرس، فیلتراسیون یا سانتریفیوژ قرار گرفته است. این کره از دانه‌های بو داده یا مغز دانه‌های پوست‌کنده و بو داده که با قلیایی‌ها پیش‌تصفیه نشده‌اند، یا دانه‌های بو داده و پوست‌کنده‌ای که با اعمال حرارت تحت فشار قرار می‌گیرند، تولید می‌شود.

رنگ کره کاکائو

  • زرد کم رنگ (Hänsel et al. 1994, جلد 6، چاپ پنجم، ص 947)
  • سفید مایل به زرد (Roth and Kormann 2000، ص 128)
  • کیفیت پایین: زرد تیره تا قهوه ای مایل به زرد (Bauer 1928، ص 250)
  • عاجی (Von Wiesner 1927، جلد 1، ص 744)

بوی کره کاکائو

  • بوی ضعیف و دلپذیر کاکائو (Hänsel et al. 1994، جلد 6، چاپ پنجم، ص 947)

طعم کره کاکائو

  • طعم ملایم و دلپذیر
  • طعم قوی کاکائو

ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب کره کاکائو

مشخصات فیزیکی کره کاکائو

ماندگاری کره کاکائو

کاربردهای کره کاکائو

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید