روغن بذر جعفری

 روغن بذر جعفری ، خاصیت فوق العاده ی روغن جعفری ، فواید روغن های ضروری جعفری

زیستگاه جعفری

جعفری در سراسر منطقه مدیترانه، به ویژه در زمین ‌های سنگی نزدیک آب رشد می‌کند. در شکل وحشی، در سراسر اروپا رایج است. همچنین در ایسلند، نروژ و گرینلند یافت می شود. جعفری به آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقای جنوبی، هند، ژاپن، استرالیا و نیوزلند وارد شده است، جایی که به صورت وحشی نیز رشد می کند. این گیاه از دوران باستان به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند شناخته می شده است.

توصیف جعفری

جعفری یک گیاه علفی دوساله یا چند ساله است. گل ها و میوه فقط در سال دوم ظاهر می شوند و گیاه ممکن است برای چندین سال به رشد گل و میوه ادامه دهد. جعفری دارای یک ریشه اصلی بلند، دوکی شکل و نسبتا منشعب است که یا نازک و سفت است یا گوشتی و ضخیم. ساقه در سال دوم ظاهر می شود و معمولاً از چندین ساقه تشکیل شده است. ساقه گرد، باریک شیاردار و اغلب توخالی است; می تواند به ارتفاع ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر برسد و از وسط منشعب می شود. سه نوع اصلی برگ وجود دارد: جعفری برگ صاف، برگ فر و برگ ریز. برگ ها به رنگ سبز تیره، براق و مثلثی شکل هستند، یا چندین بار تقسیم می شوند تا قطعات سه دندانه ای یا پر مانند را تشکیل دهند. برگ های قاعده ای و برگ های پایینی ساقه دمبرگ دار هستند; برگ های بالایی بدون دمبرگ هستند. هتروفیل بودن (Heterophila) در این گیاه کاملا رایج است. گل ها در چترهای انتهایی ۱۰ تا ۲۰ شعاعی روی ساقه های بلند قرار دارند. گیاه 1 تا 3 براکت نیزه ای شکل ایجاد می کند. گل های منفرد یا کامل یا نر هستند. گلبرگ ها کوچک، به طول تقریبی ۰.۷ میلی متر و به رنگ زرد مایل به سبز هستند. میوه پهن، بیضی شکل تا قلبی شکل، با دنده های طولی نازک است. به رنگ قهوه ای خاکستری، به طول 2.5-3.0 میلی متر و ضخامت 2 میلی متر است. میوه ها از داخل صاف هستند و دارای خمیدگی شدید به پشت می باشند.

کاشت جعفری

جعفری (Parsley) از نظر خاک گیاه کم توقعی است: در خاک مرطوب (Moist soil) و مکان‌های آفتابی (Sunny locations) به خوبی رشد می‌کند، اما خاک اسیدی (Acidic soil) را تحمل نمی‌کند. بذرهای جعفری باید بین فروردین و تیر ماه کاشته شوند. این بذرها حدود 3 هفته بعد جوانه می‌زنند. گل‌های جعفری از خرداد تا مرداد سال بعد ظاهر می‌شوند و میوه‌های آن بین تیر و شهریور می‌رسند.

استخراج روغن جعفری

روغن بذر جعفری (Parsley seed oil) از میوه گیاه جعفری فرنگی (Petroselinum crispum) به دو روش استخراج می‌شود:

رنگ: قهوه‌ای مایل به قرمز تا قهوه‌ای مایل به سبز

بو: بوی مشخصه جعفری

ترکیبات فرار  روغن بذر جعفری

ترکیبات (نام انگلیسی) محتوا
α-tujene (alpha-thujene) 0.19
α-pinene (alpha-pinene) 22.28
Camphene (camphene) 0.13
Sabinene (sabinene) 0.87
β-Pinene (beta-pinene) 16.20
Myrcene (myrcene) 0.54
α-Phellandrene (alpha-phellandrene) 0.28
p-Cymene (para-cymene) 0.11
α-Terpineol (alpha-terpineol) 0.07
Myristicin (myristicin) 47.54
Elemicin (elemicin) 26.64

طعم  روغن بذر جعفری

طعم مشخصه جعفری

ترکیب اسیدهای چرب روغن بذر جعفری

مشخصات فیزیکی روغن بذر جعفری

خصوصیات روغن بذر جعفری

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید