روغن زیره سیاه

روغن زیره سیاه ، “خواص روغن زیره” برای سلامت مردان و زنان + عوارض، فواید و خواص روغن زیره سیاه،  خواص شگفت انگیز روغن زیره سیاه برای زیبایی و سلامتی!

زیستگاه روغن زیره سیاه

سیاه دانه  یا زیره سیاه (Nigella) بومی جنوب اروپا، منطقه مدیترانه، شمال آفریقا و آسیای صغیر است. در این مناطق، از دانه‌های این گیاه به عنوان ادویه و در طب سنتی از دیرباز استفاده می‌شده است. در اروپای مرکزی، این گیاه در مزارع کشت می‌شود و به طور وحشی در نوارهای شخم‌نزده و دشت‌ها می‌روید. امروزه، زیره سیاه عمدتاً در مصر، هند، کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) و ترکیه کشت می‌شود.

مشخصات روغن زیره سیاه

سیاه دانه گیاهی یکساله با ساقه‌ای منشعب است. ارتفاع آن تا 30 سانتی‌متر می‌رسد و کمی کرکدار است. گل‌های سفید و انتهایی آن از خرداد تا شهریور ظاهر می‌شوند و لبه‌های گلبرگ‌ها رنگ سبز یا آبی ملایمی دارند. کپسول‌های میوه‌ای مثانه‌ای آن حاوی سیاه دانه های زیادی هستند. این دانه‌ها ریز و سه‌گوش هستند. طعم آنها در ابتدا تلخ و سپس تند و شبیه فلفل است. بوی آنها یادآور جوز هندی است. دانه‌ها علاوه بر پروتئین، شکر، صمغ، ساپونین و ملانین (تا 1.5%)، مواد تلخ (bitterns)، نیجیلین (nigellin)، تانن (tanning agents)، نیجلون (nigellon) و تیموکینون (thymoquinone)، 0.5 تا 1.5 درصد اسانس و تا 40 درصد چربی نیز دارند.

استخراج روغن زیره سیاه

روغن سیاه دانه از طریق پرس سرد در فشار بالا و با استفاده از دی اکسید کربن طبیعی به دست می آید. فرآوری دقیق برای حفظ اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن بسیار حائز اهمیت است.

همچنین می توان روغن سیاه دانه را با استفاده از حلال های مختلفی مانند هگزان (hexane) یا مخلوطی از کلروفرم (chloroform) و متانول (methanol) استخراج کرد.

رنگ روغن زیره سیاه

  • مایل به قرمز (Reddish)

بوی روغن زیره سیاه

  • تند، گیاهی، فلفلی، شبیه "رنگ تازه"، با طعمی از زیره سیاه (Caraway) و چوبی

طعم روغن زیره سیاه

  • کمی تلخ با طعم زیره سیاه (Caraway)

ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب روغن زیره سیاه

مشخصات فیزیکی روغن دانه سیاه دانه

کاربردهای روغن دانه سیاه دانه

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید