روغن دانه خشخاش

روغن دانه خشخاش ، درباره خواص روغن خشخاش و مزایای آن بر سلامتی بدن ، مشخصات فیزیکی و شیمیایی روغن دانه خشخاش ( Poppy Oil)

خشخاش تریاک گیاهی بومی منطقه شرقی دریای مدیترانه و غرب آسیاست (opium poppy, eastern Mediterranean, West Asia).

این گیاه یکی از قدیمی ترین گیاهان زراعی است؛ دانه هایی از دوران نوسنگی (New Stone Age) (4600 تا 3800 قبل از میلاد) در چندین منطقه از اروپای مرکزی یافت شده است. در لهستان و جنوب شرقی اسپانیا، دانه ها و کپسول های خشخاش مربوط به دوره نئولیتیک (Neolithic period) (حدود 2500 قبل از میلاد) کشف شده اند. همچنین یافته هایی در یونان، کرت و قبرس وجود دارد که نشان دهنده کشت خشخاش و همچنین رشد وحشی آن به عنوان علف هرز است.

سوابق مکتوب از قرن هشتم قبل از میلاد، کشت خشخاش در یونان و استفاده از آن به عنوان دارو را ذکر می کند. سربازان رومی خشخاش تریاک را تا انگلستان و اسکاتلند بردند. در خاورمیانه، خشخاش برای اولین بار در منابع آشوری و فارسی در قرن هفتم و ششم قبل از میلاد ذکر شده است. در خاور دور، چین، ژاپن و هند، خشخاش تریاک تنها از قرون وسطی شناخته شده است. امروزه مناطق اصلی کشت خشخاش در هند، آسیای صغیر، جنوب شرقی و جنوب غربی آسیا، اروپای مرکزی و شرقی، ترکیه، ایران و بالکان قرار دارد.

استخراج روغن خشخاش (Oil Extraction):

دانه های خشخاش خواب آور (Papaver somniferum) با روش پرس سرد یا با حرارت، تحت فشار قرار می گیرند.

پرس سرد منجر به تولید روغنی با کیفیت بالاتر می شود که به ویژه برای مصرف خوراکی مناسب است. روغن پرس شده در دمای 60-70 درجه سانتیگراد کیفیت پایین تری دارد و عمدتا برای مصارف فنی مانند تولید رنگ استفاده می شود. روش دیگر استخراج با CO2 فوق بحرانی است.

آمیخته کردن روغن خشخاش با کیفیت بالا با روغن آفتابگردان بسیار ارزان تر می تواند مشکل ساز باشد. تشخیص چنین مخلوطی با روش های معمولی دشوار است، زیرا ترکیب اسیدهای چرب روغن ها تقریباً یکسان است. روشی جدید که ترکیبات فرار روغن را با استفاده از آنالیز SPME-GC-MS بررسی می کند، این امکان را می دهد که حتی کوچکترین مقادیر روغن آفتابگردان را در روغن خشخاش تشخیص دهد.

ترکیبات فرار (Volatile Compounds)

فارسی انگلیسی
آلفا-پینن alpha-Pinene
2-متیل بوتانال 2-Methylbutanal
کامفن Camphene
گاما-بوتیرولاکتون gamma-Butyrolactone
2-پنتیل فوران 2-Pentylfurane
گاما-هگزالاکتون gamma-Hexalactone
3-کارن 3-Carene
2-متیل پیرازین 2-Methylpyrazine
پی-سیمن p-Cymene
پنتانال Pentanal
لیمونن Limonene
هگزانال Hexanal

ترکیب اسیدهای چرب روغن دانه خشخاش

مشخصات فیزیکی روغن خشخاش

ماندگاری روغن خشخاش

کاربردهای روغن دانه خشخاش

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید