روغن هسته انبه

روغن هسته انبه ، از خواص روغن هسته انبه چه می دانید ؟، فواید روغن دانه انبه ، خواص روغن هسته انبه 

زیستگاه انبه

منطقه پراکندگی طبیعی درختان انبه (Mango) از هند تا میانمار (Myanmar) امتداد دارد، اما در تمامی کشورهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشت می‌شود. درختان انبه از قدیمی‌ترین گیاهان اهلی‌شده هستند و سابقه کشت آن‌ها به بیش از ۴۰۰۰ سال می‌رسد. مناطق اصلی کشت این درخت هند، پاکستان و بنگلادش می‌باشند.

توصیف انبه

درخت انبه درختی همیشه‌سبز و به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متر است؛ در موارد استثنایی می‌تواند تا ارتفاع ۴۰ متری نیز رشد کند. تنه‌ی (Stem) این درخت تا ۱ متر قطر دارد. عمر درخت انبه می‌تواند به چند صد سال برسد. این درخت دارای تاج (Coronet) پهن و برگ‌های متناوب، چرمی و کشیده است که طول آن‌ها در حالت بالغ شدن درخت حداقل به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد.دو گونه‌ی اصلی درخت انبه وجود دارد: انبه‌ی هندی که میوه‌ی زرد مایل به قرمز تولید می‌کند و انبه‌ی فیلیپینی که میوه‌ی آن حتی در زمان رسیدن سبز باقی می‌ماند.

کشت انبه

درخت انبه برای رشد به آب و هوایی گرمسیری تا نیمه‌گرمسیری نیاز دارد. از آنجایی که این درخت به فضای زیادی احتیاج دارد، باید در فاصله‌ای دور از سایر درختان کاشته شود. خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد و کمی اسیدی باشد، و برای گیاهان بزرگتر کمی هم لومی باشد.

در هند، برداشت محصول از آوریل تا سپتامبر انجام می‌شود. کارگران میوه را از درختان چیده و در آفتاب خشک می‌کنند. سپس، هسته‌ها با دست جدا شده و در نهایت با حلال‌ها استخراج می‌شوند.

استخراج روغن هسته انبه

روغن هسته انبه از طریق استخراج با هگزان از دانه‌های Mangifera indica (انبه هندی) به دست می‌آید و سپس تصفیه می‌شود.

رنگ:

  • کرم رنگ (Cream-coloured)
  • زرد روشن تا رنگ عاج (Light yellow to ivory-coloured)
  • زرد روشن (Light yellow)

بو:

  • بوی ملایم (Mild smell)

طعم:

  • طعم ملایم (Mild taste)

ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب روغن هسته انبه

مشخصات فیزیکی روغن هسته انبه

ماندگاری روغن هسته انبه

کاربردهای روغن هسته انبه

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید