روغن بذر گلرنگ

روغن بذر گلرنگ ، فواید استفاده از روغن دانه گلرنگ ، روغن گلرنگ چیست و چه خواصی برای پوست و مو دارد؟ ، ارزیابی عملکرد و کیفیت روغن دانه گلرنگ

خاستگاه گلرنگ

احتمالاً اصل گلرنگ به منطقه‌ای بین آسیای صغیر و شبه قاره هند برمی‌گردد. (Asia Minor, Indian subcontinent) از دوران باستان در ایران، شرق هند، چین، ژاپن، شمال آفریقا و جنوب اروپا کشت می‌‌شده است. این گیاه از جایی که اکنون ترکیه است به منطقه مدیترانه گسترش یافته است. رومیان آن را به اروپای مرکزی آوردند. در قرون وسطی، عمدتاً برای رنگرزی استفاده می‌شد. در قرن نوزدهم، با اختراع رنگ‌های مصنوعی، کشت گلرنگ برای رنگ‌آمیزی اهمیت خود را از دست داد.

گلرنگ (Safflower) یک گیاه یک ساله (annual) یا دو ساله (biennial) است که در کشت (cultivation) گاه تا ارتفاع 10 تا 60 سانتی متر (10–60 cm) می رسد.

برای قرن ها، گلرنگ (safflower) برای رنگرزی، به عنوان مثال در هند و آلمان، کشت می شد. در مصر باستان، مومیایی ها را با رنگ هایی که از گلرنگ به دست می آمد، رنگ می کردند. امروزه، این گیاه عمدتا برای روغن آن کشت می شود. ایالات متحده، استرالیا، یونان، ترکیه و به ویژه هند برای تولید روغن گلرنگ کشت می کنند.

گلرنگ در مناطقی با تابستان های گرم بهترین رشد را دارد. آنها در برابر خشکسالی مقاوم هستند و حتی برای شکوفایی به شرایط خشکی نیاز دارند، زیرا در حین و بعد از گلدهی مستعد پوسیدگی جوانه هستند. Carthamus tinctorius در خاک لومی، شنی و همچنین لوم خنثی با زیر خاک باز به خوبی رشد می کند. بذرها در بهار، به عمق 2-3 سانتی متر و با فاصله 30-60 سانتی متر از هم کاشته می شوند. به این ترتیب می توان 20-30 کیلوگرم بذر در هکتار کاشت. فصل رشد 4 یا 5 ماه طول می کشد و به طور متوسط 0.6 تن در هکتار محصول می دهد.

استخراج روغن گلرنگ

روغن گلرنگ از طریق پرس یا استخراج از دانه های گلرنگ به دست می آید. روغن پرس سرد یک روغن خوراکی خوب است، در حالی که روغن پرس شده با حرارت فقط برای مصارف فنی مناسب است. از ۱۰۰ کیلوگرم بذر، با پرس ۲۵ کیلوگرم روغن خام و با استخراج ۲۸ کیلوگرم روغن به دست می آید. برای از بین بردن طعم ناخوشایند آن، روغن خام قبل از مصرف حداقل تا حدودی تصفیه می شود.

رنگ روغن گلرنگ

  • زرد روشن تا زرد تیره شدید و زنده (Intense, vivid light to dark yellow)
  • زرد طلایی تا مایل به قرمز (Golden yellow to reddish)
  • زرد روشن (Light yellow)
  • زرد طلایی تا زرد مایل به قرمز (Golden yellow to reddish yellow)

بوی روغن گلرنک

  • گیاهی، مغزدار، فلفلی (Herbaceous, nutty, peppery)
  • خاص (Peculiar)
  • ضعیف (Weak)

ترکیبات فرار روغن گلرنگ

آنالیز عطر ترکیبات فرار روغن گلرنگ با استفاده از بینی الکترونیکی و کروماتوگرافی گازی-طیف سنجی جرمی میکرواستخراج فاز جامد:

جدول زیر اجزای عطر روغن گلرنگ را نشان می دهد. ترکیب اسیدهای چرب این لیپیدها با استریفیکاسیون شیمیایی یا آنزیمی تغییر یافته است.

ترکیبات معطر روغن زعفران
هگزانال Hexanal
(E)-2-هپتنال (E)-2-Heptenal
اسید هگزان Hexane acid
4-متیل-2-پروپیل-1-پنتانول 4-Methyl-2-propyl-1-pentanol
2-بوتیل-1-اکتانول 2-Butyl-1-octanol
2-اتیل-1-دکانول 2-Ethyl-1-decanol
هگزیل-اوکتیل-اتر Hexyl-octyl-ether
7-تترادسن 7-Tetradecene

طعم روغن گلرنگ

بوی تند ملایم و طعمی ماندگار

خنثی (Neutral)

ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب روغن گلرنگ

مشخصات فیزیکی روغن گلرنگ

ماندگاری روغن گلرنگ

خصوصیات روغن گلرنگ

کاربردهای روغن گلرنگ

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید