روغن نارگیل

روغن نارگیل ،  خواص روغن نارگیل چیست؟ ، خاستگاه نارگیل کجاست؟ ، استخراج روغن نارگیل چگونه است؟ ، ترکیبات فرار روغن نارگیل کدامند؟، درصد ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب روغن نارگیل چگونه است؟ ، مشخصات فیزیکی روغن نارگیل چیست؟ ، ماندگاری روغن نارگیل چقدر است؟، کاربردهای روغن نارگیل کدامند؟ پاسخ تمامی پرسش های زیر ارایه شده است.

خاستگاه نارگیل

تصور می شود که درخت نارگیل (coconut palm) از مجمع الجزایر مالایی (Malay Archipelago) واقع در شرق آسیا سرچشمه می گیرد، جایی که برای 3000 یا 4000 سال در آنجا کشت می شده است. امروزه در سراسر مناطق استوایی (tropics)، به ویژه در امتداد سواحل رایج است، زیرا نخل هوای شور دریا (salty sea air) را ترجیح می دهد. درخت نارگیل همچنین به گرمای پایدار (constant warmth) نیاز دارد، با دمای متوسط بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد. حتی در سردترین ماه ها، دما نباید به زیر 20 درجه سانتیگراد برسد. نخل نارگیل در همه انواع خاک رشد می کند، تا زمانی که خاک از نفوذ رطوبت کافی و تامین هوا و آب خوب اطمینان حاصل کند. در شرایط عادی، ارتفاع درخت نارگیل به 30 تا 35 متر می رسد.

استخراج روغن نارگیل

روغن نارگیل (Coconut oil) را چربی نارگیل (coconut fat) نیز می نامند، زیرا در دمای اتاق جامد است. دلیل این امر محتوای بالای آن در اسیدهای چرب اشباع است که به حدود 90 درصد می رسد.

با این حال، از آنجایی که نقطه ذوب پایینی در حدود 23 درجه سانتیگراد دارد، به راحتی مایع می شود. آندوسپرم (درون دانه، مغز نارگیل) بریده شده و خشک شده نارگیل، کوپرا (copra)، برای تولید روغن فشرده می شود. کوپرای تازه خشک شده، فشرده می شود و روغن متعاقباً تصفیه می شود. این روغن را تنها پس از تصفیه و خوشبو شدن می توان به عنوان روغن خوراکی استفاده کرد. روغن نارگیل سفید مایل به زرد است.

δ-لاکتون های اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک آلیفاتیک (δ-Lactones of aliphatic hydroxycarboxylic acids) با طول زنجیره بین 8 تا 14 اتم C مسئول بوی معمولی نارگیل هستند. مهمترین ترکیب منحصر به فرد (individual compound) برای این امر 5-pentyloxan-2-one است. روغن نارگیل  حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع (saturated fatty acids) است و به راحتی فاسد نمی شود.

ترکیبات فرار روغن نارگیل

آنالیز رایحه (Aroma analysis) با غنی سازی با استخراج کننده سوکسله (Soxhlet extractor) و آنالیز GC-MS ترکیبات بد طعم (off-flavour compounds) در روغن نارگیل:

پنتان-2-وان (Pentan-2-one)

پنتان-2-ال (Pentan-2-ol)

هگزان-2-ون (Hexan-2-one)

هگزان-2-ال (Hexan-2-ol)

هپتان-2-وان (Heptan-2-one)

هپتان 2-ال (Heptan-2-ol)

اکتان 2-وان (Octan-2-one)

نونان-2- وان (Nonan-2-one)

نونان-2- ال (Nonan-2-ol)

آندکان-2- وان (Undecan-2-one)

درصد ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب روغن نارگیل

مشخصات فیزیکی روغن نارگیل

ماندگاری روغن نارگیل

کاربردهای روغن نارگیل

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید