آکنه چیست؟

آکنه چیست؟ علت آکنه چیست؟ آیا آکنه با جوش متفاوت است؟ علائم، علت و درمان آکنه و تفاوت آن با جوش،  انواع مختلف آکنه و راه های درمان دارویی آن

آکنه یک بیماری التهابی از فولیکول مو و غدد سباسه (Sebaceous glands) مرتبط با آن است. آکنه در درجه اول مربوط به تغییرات هورمی (Hormonal changes) است که در حین بلوغ رخ می دهد. آکنه بسیار متداول است و تقریبا بر روی 85% نوجوانان اثر می گذارد.

در بیشتر موارد، آکنه در ابتدا در 12 تا 14 سالگی پدیدار می شود. چون تکامل جنسی در دختران زودتر از پسران شروع می شود، آکنه در دختران زودتر نمایان می شود. به هر حال، از نقطه نظر تاثیر تستوسترون بر روی غدد سباسه، پسران در بیشتر موارد، نسبت به دختران شکل شدیدتری از آکنه را تجربه می کنند.

آکنه ممکن است پس از چند سال، بین 15 الی 19 سالگی، شدید شود و به دنبال آکنه به تدریج بهبود می یابد و ضایعات آکنه (Acne lesions) معمولا در اواسط 20 سالگی ناپدید می شوند. آکنه در بعضی بیماران تا اواسط 40 سالگی نیز می تواند ادامه یابد. فرد مبتلا به آکنه باید آگاه باشد آکنه ممکن است تا بیش از 10 سال به طول بیانجامد و در طول این دوره ممکن است نیاز به درمان نیز وجود داشته باشد.

متن کامل این مقاله تخصصی، گامی فراتر در دنیای صابون سازی است که فقط در دسترس هنرجویان دوره مقدماتی و پیشرفته صابون سازی و یا مشترکین پلن‌های نقره‌ای و طلایی سامانه نخبگان صابون ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید