راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی

راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی

راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی

آدما کسب و کار خودشان را دارند اما یکی از جاهایی که هر کسی می تواند در آن شغلی راه اندازی کند در حوزه کسب وکارها و مشاغل خانگی است!

این که می توان در گوشه ای از محل زندگی برای خود شغل خانگی راه اندازی کرد ایده جالبی است.

امروز با یاسر محدثی، مسندساز در حوزه کسب و کارهای خانگی و روستایی، همراه می شویم تا در مورد کسب و کارهای خانگی مطالب مفیدی را بشنویم!

با ما همراه باشید!

راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی

ساز و کار کسب و کارهای خانگی از قدیم الایام در فرهنگ ما بوده است.

از قدیم خانم ها قالی بافی می کردند، محصولات غذایی ویژه محل و موقعیت خودشان را داشتند، نان می پختند و ….

اینکه از کارهایی که انجام می دادند برای رفع نیاز خودشان سود می جستند یک بحث است اما این که این تولیدات و خدمات را به دیگران عرضه کنند بحثی دیگر که در حوزه کسب و کارهای خانگی جای داده می شود و موضوع صحبت این برنامه است!

در شرایط فعلی کشور می توان از پتانسیل مشاغل خانگی جهت حل بسیاری از مشکلات سود جست.

شما در خانه محصولی را تولید می کنید و با بازاریابی قوی به دست مشتری خود می رسانید!

یاسر محدثی:

راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی
راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی

3 ساله دارم با کسب و کارهای خانگی و محلی و روستایی معاشرت می کنم و برای آن ها فیلم و مستند و عکس می سازم.

نزدیک به 60-70 تا شهر رفته ام.

تجربیاتی در زمینه این نوع کسب و کارها دارم که ناشی از انتقال تجربه دیگران به من است.

چه اونهایی که موفق بوده اند و چه کسانی که شکست خورده اند.

خیلی از جاها در مقام انتقال تجربه می توانم تجربه ی آدم های موفق را به آدم هایی که علاقه مند به این حوزه هستند انتقال دهم.

کسانی که می خواهند اتفاق خوبی از لحاظ اقتصادی برای خود و اعضای خانواده خود بیفتد!

بیشتر بخوانید: راهنمای شروع راه اندازی مشاغل خانگی

آیا تجربه ی ناموفق هم در کسب وکارهای خانگی داریم؟

بله! کسانی که از روی توقعات یا تصورات اشتباه خودشان کسب و کاری را استارت می زنند!

مثلا خیلی اوقات از خود می پرسند چه چیزی را می توانیم تولید کنیم؟

البته این پرسش بر می گردد به این سوال که از کجا شروع کنم؟

این پرسش مهمی است!

از کجا شروع کنم و به چه چیز برسم؟!

خیلی اوقات تصورمان این است که چیزی بلد هستیم و فکر می کنیم این خوب است!

مثلا آقا فکر میکند که چون خودش دست پخت خانمش را دوست دارد، پس دست پخت خانمش عالی است و دیگران نیز استقبال خواهند کرد.

با این تصور تصمیم می گیرد آشپزخانه ای را راه اندازی کند!

این تعمیم دادن حس درونی و شخصی به یک اتفاق بزرگتر و اسکیل کردن همان قصه ی اشتباهی است!

آیا تو داری فکر می کنی که درسته یا این که همه از آشپزی و این فضا خوششان می آید؟!

بیشتر بخوانید: 10 گام برای شروع یک کسب و کار کوچک

برای راه اندازی کسب و کار خانگی موفق چکار باید بکنیم؟

منطق این است که اگر بخواهیم کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم 2 تا کار باید انجام دهیم:

1- پتانسیل دور و بر ما چیست؟

یعنی باید داشته های خود را دریابیم و آنچه بدون دردستر در اختیار داریم و می توانیم روی کمک آن ها حساب باز کنیم را دریابیم!

اون داشته می تونه این باشه که مثلا مادر بزرگم آشپز خیلی خوبی است و این موضوع را در ذهن خودم نگه می دارم و فعلا قضاوتی نمی کنم!

مثال دایی، عمو یا آشنایی دارم که به فلان روستا رفت و امد دارد و می توانم محصول ویژه ای را از آن روستا سفارش دهم.

پس قصه ی رفت آمد و ایاب و ذهاب و آوردن جنس را با آشنای خود حل میکنم.

پس اول پتانسیل های دور و برم را بررسی می کنم بعد تحقیق می کنم با چه کسانی می توانم وارد بازی فروش شوم؟!

مثلا در اداره ای که کار می کنم 20-30 نفر احتمالا میان وعده لازم دارند، آیا می توانم در این زمینه فکری بکنم؟

باز هنوز تعمیم نمی دهم و هنوز در حال فکر کردن هستم!

توی مجتمع ما 100 نفر زندگی می کنند، از این 100 نفر عده ای کارمند هستند، بعضی مجزد هستند.

این ها چه نیازهایی دارند که می توانم پاسخ دهم؟

اینها را وقتی کنار هم می گذاری یک سری پازل کامل می شود.

داشته های من چیست؟

چه موضوعاتی را می توان به آن پرداخت؟

من الان کجای کار هستم؟

بیشتر بخوانید: راهنمای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار

کسب و کار خانوادگی راه اندازی کنید و نه کسب وکار خانگی!

نکته بعد این است که آن هایی که در گام اول موفق هستند کسب و کار خانوادگی راه اندازی کرده اند نه کسب و کار خانگی!

شما وقتی خانواده را دگیر می کنید چندتا اتفاق خوب رخ می دهد:

  • کارگان تو اعضای خانواده هستند و دلسوز و کم کاری احتمالی منجر به ضرر و زیان به خودشان می شود پس مشکل کم کری پرسنل را ندارید!
  • شما خیلی همدل تر و همراه تر هستنید و می توانید آسان تر با هم تعامل داشته باشید.
  • هزینه استارت آپ شما بسیار کاهش پیدا می کند.

وقتی خانواده خودت را هم درگیر کسب وکار خانگی خانوادگی کردی حالا سراغ نوع محصول می روید!

این که چه کالا یا خدماتی را می خواهید ارایه دهید!

در هر مورد باید تحقیق کافی را انجام دهید.

باید تحقیق میدانی انجام دهید!

تحقیق میدانی در کسب وکار خانگی خانوادگی چیست؟

تحقیق میدانی اصول و مقدماتی دارد!

یعنی این که کالایی را تولید می کنیم در نگاه اول به همسایه ها عرضه کنیم به عنوان تست!

نظرات همسایه ها و آشنایان را جویا شویم!

یعنی در یک جامعه آماری کوچک محصول خود را تست بزنیم، آیا استقبا می شود؟

اگر روش اول جواب نداد به سراع خانواده خود و همسر خود می رویم!

معمولا با این کار الگویی را بدست می آوریم!

اگر به این جمع بندی رسدیدی که کالای شما مورد اقبال درصد قابل توجهی از آدم ها واقع خواهد شد در گام دوم باید سراغ بهینه کردن برویم!

شما وقتی می خواهید کالایی را تولید کنید باید بدانید چه مشکلی را از چه جامعه ی آماری می خواهید حل کنید؟

ایرادات کار را به چه شکلی می خواهید برطرف کنید؟

مثال:

خانم هایی که خیاطی می کنند احتمالا، در زمان خیاطی یا برش الگو سوزن هایی را در دهان می گذارند تا در حین فرایند کار از آن ها استفاده کنند!

این کار مشکلاتی را بوجود می آورد و خطراتی را به همراه دارد یا ممکن است سوزن ها گم شوند!

آمدند اسفنج یا پنبه ای درست کردن که شد جا سوزنی!

سوزن ها را داخل ان قرار می داند و خیاطی می کردند.

خب این ایده ای خلاقانه بود اما این ایده ایرادی داشت!

وقتی الگو ها یا پارچه ها باز می شدند جا سوزنی لابه لای آن ها گم می شد!

ایده خلاقانه این بود که جاسوزنی را با یک کش به مچ متصل کردند تا دم دست باشد!

این ایده الان بسیار پرفروش شده!

به عنوان یک ایده ی خلاقانه مشکلی را از جماعت خیاط حل کرده اند!

برای راه اندازی کسب و کار موفق نیازهای جامعه هدف را بشناسید!

خیلی اوقات بعضی جاها دعوت می شویم که بانوان مختلفی دور هم جمع شده اند و خواسته اند کسب وکاری را راه اندزای کنند یا محصولی تولید کنند!

متاسفانه این اتفاق که برویم نیاز جامعه را جستجو کنیم و نیاز روز جامعه را بشناسیم در کسب و کار آن ها لحاظ نشده است!

آما تولید لیف حمام بسیار بالاست!

اولین چیزی که خانم ها دور هم جمع می شوند و پس از یادگیری قلاب بافی تولید لیف حمام است!

آیا مشکل الان جامعه ما لیف حمام هست؟ آیا همه از لیف حمام استفاده می کنند؟

یک پله بهتر، تولید اسکاچ است!

اینها واقعا تولیدات خانگی نیستند و نباید سر خودتان را کلاه بگذارید!

در واقع بازار هدف را باید پیدا کنید و به اندازه ی مناسب محصول تولید کنید.

کسب و کار خانگی و خانوادگی شما باید دیده شود

گاهی اوقات شما داشته و آورده ای دارید اما باید دیده شوید!

شاید اعتماد به نفس لازم در شما شکل نگرفته است!

یا مثلا شما در اندیشه ی دیده شدن نبوده اید و باید فردی شما را معرفی کند و منجر به دیده شدن شما شود.

یکی از اولین مستندهایی که تولید کردیم و خیلی دیده شد خانمی بود به نام بی بی قمر در روستای سید آباد قم که اوایل امسال فوت کردند.

این خانم هنرش این بود که با پشم شتر شال کمر تولید می کرد.

تا قبل از آنکه کسب و کار آنلاین او توسط فرزندانش راه اندازی نشده بود و مستند ایشان پخش نشده بود فروش خیلی محدود با قیمت های پایینی داشت.

بعد از فروش آنلاین و دیده شدن توانست محصولات خود را با قیمت بالاتر بفروشید

علاوه براین توانست سفاراشات خارجی بگیرد .

محصول خود را که جزء صنایع دستی و دارای خواص طبی بود صادر کند.

این ها مثال هایی است که می توان به آن ها استناد کرد.

توی آن روستا مهاجرت معکوس رخ داد و افرادی که رفته بودند به روستا برگستند و خیلی از ان ها با تولید شال شتر به موفقیت رسیدند!

گردآوری و تدوین: آکادمی کسب و کار تک ایده

مشاهده ویدیوی راهنمای کسب و کار خانگی خانوادگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 11 =