ایده های پولساز در صنعت پرورش حشرات

ایده های پولساز در صنعت پرورش حشرات

ایده های پولساز فراوانی در سرتاسر جهان در صنعت پرورش حشرات به ویژه حشرات خوراکی وجود دارد.

در سال های اخیر در ایران نیز صنعت پرورش حشرات توجه عموم را به خود جلب کرده است.

بر اساس پیش ­بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، جمعیت جهان تا سال 2050 میلادی به 1/9 میلیارد نفر، یعنی 34 درصد بیش از جمعیت کنونی، خواهد رسید. بنابراین، یافتن راه­ های جدید برای تامین غذای این میزان جمعیت اجتناب ­ناپذیر است.

از سوی دیگر بحران آب و گرمایش هوا نیز هر روز جدی­تر می ­شود و با مصرف بی ­رویه آب در حوزه کشاورزی، که عمدتا به منظور تامین مواد غذایی انجام می ­شود، مشکلات روز افزونی را برای جامعه بشری ایجاد کرده است.

اما یکی از بهترین راهکارها برای تامین مواد غذایی، به ویژه پروتئین، تکثیر و پرورش حشرات خوراکی است! حشرات، مصرف آب بسیار کمی دارند و می­توان از ضایعات کشاورزی، که ممکن است برای انسان و حیوانات نیز قابل استفاده نباشند، جهت پرورش حشرات خوراکی استفاده کرد.

مزیت های زیادی در کسب و کار پرورش حشرات وجود دارد. تعدادی از این مزیت ها در ادامه فهرست شده است:

  • سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی فارم حشرات نسبت به دیگر کسب و کارها بسیار کمتر است و افراد با هر میزان سرمایه ای می توانند فارم پرروش حشرات را استارت بزنند و از سود حاصله فارم حشرات خود را گسترش دهند.
  • حشرات نسبت به پرورش دام و طیور ضریب تبدیل بالاتری دارند و هزینه تمام شده برای تولید پروتیین را کاهش می دهد.
  • کسب و کار پرورش حشرات زودبازده است زیرا چرخه زندگی حشرات نسبت به بسیاری از جاندارن بسیار کوتاه است. از این رو سرمایه اولیه در این صنعت با سرعت بیشتری برگشت داده می شود.
  • کسب و کار پرورش حشرات با وجود آنکه نکات آموزشی زیادی در خود دارد اما نسبت به بسیاری از کسب و کارها که ممکن از مدت زمان زیادی را جهت کسب تخصص نیاز داشته باشند آسان تر است و هر فردی با هر میزان دانش می تواند در صنعت پرورش حشرات موفق شود.
  • محصول تولیدی بازار بسیار بزرگی دارد و در صنایع پرورش دام و طیور، آبزی پرورش، پرورش خزندگان و … بسیار پر کاربرد است و به آسانی می توان محصول تولید شده را در بازار به فروش رساند.

1- ایده پرورش میلورم

از میان حشرات خوراکی، میلورم از جایگاه ویژه ­ای برخوردار است و در آینده­ای نزدیک یکی از گزینه ­ها و راه­ حل­ ها جهت تامین پروتئین‌ و اسید­های چرب ضروری و فیبر مورد نیاز بشر خواهد بود.

آسانی پرورش، سرعت بالای تکثیر، عدم تولید صدا، عدم توانایی پرواز، عدم ایجاد بوی زننده، عاری بودن از انگل­ها و باکتری­ ها، آستانه تحمل بالا نسبت به تنش ­های محیطی و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته، پرورش میلورم را به یکی از کسب و کار­های خانگی و زودبازده بسیار عالی تبدیل کرده است که نیاز به سرمایه اندکی دارد و می ­توان به آسانی در مقیاس انبوه نیز آن را تولید نمود.

مهمترین نکات در راه اندازی فارم پرورش میلورم را در ادامه بررسی کرده ایم:

  • بهداشت در پرورش: متاسفانه پرورش غیر بهداشتی میلورم در ایران بسیار مشاهده شده است! افرادی که اقدام به خرید از مراکز بی نام و نشان بعضا در روند پرروش میلورم با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به غیر بهداشتی بودن کرم یا مولد تهیه شده و وجود انواع باکتری ها و ویروس ها و قارچ ها در بار خریداری شده است که تمامی کلنی آن ها را آلوده ساخته و تا مدت ها ممکن است درگیر تلفات و مرگ و میر میلورم ها باشند علاوه بر این که سلامتی خود پرورش دهنده نیز در خطر است. بنابراین توصیه اکید می شود کیفیت را فدای قیمت پایین بعضی از تولید کنندگان نکنید! تفاوت بسیاری است بین مولد ها و لاروهایی که مخصوص تکثیر پرورش می یابند و از لحاظ بهداشت و تغذیه رسیدگی زیادی به آن ها شده است!

نمونه ای از مولدهای ارسال شده برای مشتری، این مولدها از زمان لاروی به بهترین شکل ممکن تغذیه شده اند و تمامی موارد بهداشتی رعایت شده است.

  • عقیم نبودن میلورم ها: متاسفانه به علت ناآگاهی بعضی پرورش دهندگان میلورم، ممکن است در مرحله لاروی یا بعد از آن میلورم ها توسط بقایای بعضی سموم شیمیایی کشاورزی که در رطوبتی های مورد استفاده در تغذیه میلورم ها استفاده شده آلوده شوند. در این حالت کرم ها و مولد ها از لحاظ ظاهری سالم و بدون مشکل هستند اما عملا عقیم هستند و هیچگونه تخم ریزی صورت نمی گیرد یا اگر صورت گرفت تخم ها به لارو تبدیل نمی شوند. بنابراین از مراکزی میلورم تهیه کنید که پرورش دهنده به اصول اولیه پرورش آگاهی کافی داشته باشد.
  • مسولیت پذیری فروشنده: متاسفانه هستند فروشندگانی که پس از ارسال میلورم ها برای مشتری در صورتی که در حین حمل و نقل تلفاتی برای میلورم ها ایجاد شد هیچگونه مسولیتی را قبول نمی کنند و عملا تمامی خسارت وارده را بر عهده مشتری می گذارند! بنابراین از تولیدکنندگانی خرید کنید که علاوه بر آگاهی به نکات ارسال حشرات، مسولیت پذیری لازم را داشته باشند.

2- ایده پرورش سوپر میلورم

پرورش سوپر میلورم نیز مشابه با پرورش میلورم معمولی است و در پاره ای از موارد با یکدیگر اختلاف دارند. بازار فروش سوپر میلورم کوچکتر از میلورم زرد معمولی است زیرا سوپر میلورم از لحاظ اندازه تقریبا دو برابر میلورم معمولی است و اسکت خارجی ضخیم تری دارد. این امر سبب می شود سوپر میلورم برای پرندگان و جانداران کوچک کمتر قابل استفاده است.

اختلاف میلورم با سوپر میلورم
اختلاف میلورم با سوپر میلورم

 

با این وجود به علت تعداد کم تولید کننده سوپر میلورم نسبت به میلورم در ایران افرادی که پرورش دهنده سوپر میلورم هستند سود خوبی از این کسب و کار می برند.

3- ایده پرورش جیرجیرک

یکی دیگر از حشرات خوراکی که در ایران نسبت به میلورم کمتر مورد توجه قرار گرفته است پرورش جیرجیرک است. جیرجیرک در بعضی از شهرهای ایران برای مصرف انسانی نیز به فروش می رسد.

خرید و فروش جیرجیرک در ایران
خرید و فروش جیرجیرک در ایران

4- ایده پرورش مگس سرباز سیاه

پرورش مگس سرباز سیاه
پرورش مگس سرباز سیاه

 

به جرئت می توان ادعا کرد یکی از کم هزینه ترین حشرات جهت پرورش، مگس سرباز سیاه است. مگس سرباز سیاه خود عمر کوتاهی دارد و در مدت زمان حیات کوتاه خود صرفا به جفت گیری و تخم ریزی مشغول است و پس از مدت کوتاهی می میرد. لاروهای مگس سرباز سیاه از مواد غذایی دور ریختنی تغذیه می کند و آن ها را به پروتیین با کیفیت تبدیل می کند.

5- ایده پرورش ملخ

ایده پرورش ملخ در صنعت پرورش حشرات
ایده پرورش ملخ در صنعت پرورش حشرات

 

پرورش ملخ  فرصتی عالی است با درآمدی بالا! با کسب دانش فنی آن در کشور با توجه به اقلیم ایران و تولید صنعتی ملخ بعنوان غذای اصلی خیلی از کشورها و نیز استفاده از آن در صنایع غذایی مرتبط مانند غذای ماهی در استخرهای پرورش ماهی و غذای پرندگان درامد صادراتی آن بسیار بالاست. خیلی ها حشرات را ماده ای غذایی با پروتئین بالا، چربی پایین و املاح و ویتامین فراوان و مزه ای متنوع می دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − چهار =