آموزش ساخت یک قالب مستطیلی

آموزش ساخت انواع قالب صابون

فهرست مطالب

صابون تفریح جالبی (fun hobby) است که می توانید با فروش تولیدات خود در مغازه ها یا به صورت آنلاین کسب درآمد کنید. به هر حال، به منظور ساخت صابون باید یک قالب داشته باشید تا صابون مایع را داخل آن بریزید تا سفت شود. انواع قالب ها می توانند از مواد ارزان قیمت ساخته شوند. شما می توانید یک قالب مستطیلی از چوب، قالی استوانه ای از لوله های پی وی سی (PVC) یا یک با استفاده از دوصدف دریایی (seashells) قالب های کوچک درست کنید!نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی آکادمی کسب و  کار تک ایده راهنمای ساخت قالب جهت استفاده در ساخت صابون فرایند سرد می پردازیم.

مقالات آموزشی زیادی در رابطه با صابون سازی در وبسایت منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: بایگانی مقالات با موضوع صابون

آموزش ساخت یک قالب مستطیلی

آموزش ساخت یک قالب مستطیلی
آموزش ساخت یک قالب مستطیلی

گردآوری مواد لازم

به منظور ساخت یک قالب مستطیلی شکل اول مواد را گردآوری کنید. شما باید جهت یافتن مواد این قالب در فروشگاه های صنایع دستی جستجو کند. برای این قالب، شما نیاز به ملزومات زیر دارید:

  • دو قطعه چوب با ضخامت 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر)، بورش خورده در ابعاد 12 در 4 اینچ
  • دو قطعه چوب با ضخامت 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر)، بورش خورده در ابعاد  1/2 3 در 4 اینچ
  • یک قطعه چوب با ضخامت 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر)، بورش خورده در ابعاد  1/2 3 در 11 اینچ
  • گیره های چوبی
  • چسب چوب

توجه (مترجم): هر اینچ برابر با 2.54 سانتی متر است.

پیرایش چوب در صورت لزوم

پیرایش چوب در صورت لزوم
پیرایش چوب در صورت لزوم

ممکن است دسترسی به نجاری نداشته باشید تا ابعاد دقیق را برای شما برش بزند. بنابراین می توانید خودتان این کار را انجام دهید و در صورت لزوم چوب های برش خورده را پیرایش و اصلاح کنید.

  • با استفاده از یک خط کش یا متر نواری چوب را اندازه بگیرید. با مداد بر روی چوب خط بکشید و با استفاده از اره دستی به آرامی بر روی خط کار برش را انجام دهید.
  • اگر لبه های چوب خشن بود می توانید با استفاده از سنباده ان را نرم کنید.

لبه های چوب باید کاملا مستطیلی شکل باشد

تولید قالب مستطیلی شکل صابون
تولید قالب مستطیلی شکل صابون
  • تخته چوب های 12 در 4 اینچ طرف طویل تر مستطیل را می سازد و تخته های 1/2 3 در 4 طرف های کوتاه تر را می سازند. طرف های کوتاه تر در داخل ظلع های طویل تر فیت می شوند.
  • تخته های 12 در 4 را بردارید. خطی از چسب چوب را در لبه های 4 اینچی بریزید. سپس، سپس، تخته های 1/2 3 در 4 اینچ را در بین تخته های 12 در 4 قرار دهید و با تخته های شکل مستطیل را ایجاد کنید. با استفاده از گیره های چوبی به جهت اطمینان از محکم شدن چوب ها استفاده کنید تا چسب کاملا خشک شود و تخته چوب ها به طور محکم به هم متصل شوند.

قطعه پایین قالب را با چسب چوب متصل کنید

چسباندن قطعه پایین صابون
چسباندن قطعه پایین قالب صابون

به محض آنکه احساس کردید چسب چوب کامل خشک شده  می توانید گیره های چوبی را جدا کنید و تخته زیرین را در جای خود با چسب چوب بچسبانید. تخته 1/2  3 در 11 اینچی را در داخل مستطیل فیت کنید. قدری چسب چوب در امتداد تخته زیرین بریزید و سپس آن را در مستطیل پایینی بچسبانید. از گیره های چوبی برای محکم کردن این تخته در مکان خود استفاده کنید.

  • اگر احساس کردید تخته چوب ها شل و ول هستند، یک پیچ گوشتی شارژی را استفاده کنید و با استفاده از 4 پیچ تخته ها را در کناره ها به هم متصل کنید.. با این کار تخته ها به شکل محکم تری در کنار هم چفت می شوند و در صورتی که در طول زمان استحکام چسب چوب کاهش یافت خیالتان از بابت محکم بودن تخته ها راحت خواهد بود.

اجازه دهید قالب کامل خشک شود

چسباندن تخته قالب پایینی قالب چوبی صابون
چسباندن تخته قالب پایینی قالب چوبی صابون

به محض آنکه قالب را مونتاژ کردید آن را در جای مناسب رها کنید تا کامل خشک شود. جهت 100 درصد اطمینان از خشک شدن کامل بهترین راه این است که حداقل یک شبانه روز آن را در یک مکان رها کنید.

از قالب خود برای ساخت صابون استفاده کنید

ریختن خمیر صابون در قالب
ریختن خمیر صابون در قالب

پس از خشک شدن کامل قالب، می توانید آن را امتحان کنید. چون صابون به چوب می چسبد باید از یک پوشش داخلی مانند کاغذ روغنی که در قنادی ها استفاده می کنند یا نایلون استفاده کنید.

  • بسته به مکان ممکن است خشک شدن قالب از چند ساعت تا چند روز به طول بینجامد. وقتیکه صابون قالب گیری شد و سفت شد آ را از قالب بیرو ن آورده و برش بزنید و 3 الی 4 هفته در محل مناسب قرار دهید تا به طور کامل خشک شود.

شناسایی نشتی در قالب چوبی صابون

شناسایی نشتی در قالب چوبی صابون
شناسایی نشتی در قالب چوبی صابون

در صورتی که قالب نشتی داشت آن را پیدا کنید و با چسب چوب آن را بپوشانید. همچنین از پوشش داخلی کاغذ قنادی یا نایلون استفاده کنید.

آموزش ساخت یک قالب استوانه ای

گردآوری ملزومات ساخت قالب استوانه ای صابون
گردآوری ملزومات ساخت قالب استوانه ای صابون

جمع آوری ملزومات

در صورتی که قالب های صابون گرد می خواهید، شما می توانید یک قالب استوانه ای بسازید. به منظور شروع، ملزومات را گردآوری کنید، اکثر آن ها را می توانید از مغازه های فروش وسایل صنایع دستی محلی تهیه کنید. شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک لوله PVC
  • یک تخته برش خورده چوبی
  • نوار چسب کاغذی (Masking tape)
  • کاغذ قنادی
  • حوله های قدیمی
  • ملاقه
  • پوشش پلاستیکی

پوشاندن یک طرف لوله PVC یا کاغذ قنادی

پوشاندن یک طرف لوله PVC یا کاغذ قنادی
پوشاندن یک طرف لوله PVC یا کاغذ قنادی

کاغذ قنادی را لوله کنید و در داخل لوله PVC قرار دهدی به گونه ای که مطمئن شوید تمام سطح داخلی استوانه را پوشانده است و هیچگونه نشتی هنگام ریختن خمیر صابون در قالب وجود نخواهد داشت. سپس، نوار چسب کاغذی را بردارید و آن را به انتهای لوله pVC بچسبانید. آنقدر چسب بزنید تا خیالتان از بابت محکم شدن کاغذ قنادی راحت باشد.

پر کرد قالب با خمیر صابون

پر کرد قالب با خمیر صابون
پر کرد قالب با خمیر صابون

قالب خود را عمودی بگذارید. از ملاقه جهت انتقال خمیر صابون به داخل قالب استوانه ای استفاده کنید. قالب را به طور کامل پر نکنید. 5 سانت بالای قالب را خالی بگذارید.

انتهای دیگر لوله را با پوشش پلاستیکی بپوشانید

انتهای دیگر لوله را با پوشش پلاستیکی بپوشانید
انتهای دیگر لوله را با پوشش پلاستیکی بپوشانید

به طور محکم پوشش پلاستیکی را در انتهای دیگر لوله بگذارید. چند قطعه چسب یا یک نوار کشی را جهت اطمینان از محکم شدن ا« استفده کنید. شما می خواهید صابون در طول فرایند استراحت (curing process) عایق باشد!

دور قالب را با حوله بپوشانید

دور قالب را با حوله بپوشانید

از حوله های قدیمی استفاده کنید. صابون ممکن است به بیرو ننشتی دهد و ایجاد لکه و بو کند. قالب را در حوله کافی جهت پوشاندن کامل لوله بپیچید که مانع از ورود هوا به داخل قالب شود.

خنک کردن صابون

خنک کردن صابون
خنک کردن صابون

قالب را به مدت 48 ساعت در جایی رها کنید. بعد از 48 ساعت صابون به اندازه کافی سرد و سفت شده که بتوانید از قالب خارج کنید. یک مکان ایمن را جهت نگهداشتن قالب  به دور از حیوانات و بچه ها انتخاب کنید. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که قالی حرکت نمی کند یا در طول فرایند خشک شدن مزاحمتی برایش ایجاد نمی شود.

خارج کردن صابون

خارج کردن صابون از قالب
خارج کردن صابون از قالب

زمانی که صابون خشک شد، می توانید آن را از قالب خارج کنید. این کار می تواند اندکی قلق داشته باشد. شما باید قادر باشید صابون را از میان لوله با استفاده از یک بطری یا جار شیشه ای فشار دهید. اگر با خارج کردن صابون مشکل دارید، دفعه بعد از کاغذ روغنی استفده کنید. این کار سبب می شود صابون راحت تر بیرون بیاید.

منبع:

How to Make Soap Molds

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =