اهمیت شناخت نوع پوست

آموزش نگهداری از پوست

فهرست مطالب

نگهداری از پوست

هر کسی ممکنه در طول زندگی خود با انواع مشکلات پوستی نظیر آکنه (acne)، خشکی پوست (dryness)، حساسیت (sensitivity)، چرب بودن (oiliness)، بی رنگ شدن (discoloration) یا چین و چروک (wrinkles) مواجه شوند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی مراقبت از پوست که در آکادمی کسب و کار تک ایده ترجمه و تدوین شده است به توصیه هایی در رابطه با نگهداری پوست می پردازیم.

[irp posts=”11327″ name=”آموزش مراقبت از پوست حساس”]

[irp posts=”11529″ name=”آموزش نحوه مراقبت از پوست چرب”]

[irp posts=”11564″ name=”پوست خشک: نشانه های پوست خشک و روش های درمان”]

[irp posts=”11832″ name=”راهنمای مراقبت از پوست خشک”]

انتخاب محصولات مناسب نوع پوست

اهمیت شناخت نوع پوست
اهمیت شناخت نوع پوست

اهمیت تشخیص نوع پوست

صورت خود را بشویید و خشک کنید و یک ساعت منتظر بمانید. پارچه پاکیزه ای را بر روی بینی، چانه و پیشانی خود فشار دهید و سپس ببینید آیا بر روی پارچه بقایای روغن یا چربی وجود دارد یا خیر. این موضوع می تواند به شما نشان دهد نوع پوست شما خشک، چرب یا معمولی است.

  • اگر هیچگونه بقایای روغن یا چربی بر روی پارچه وجود داشته باشد و پوست شما احساس خشکی نمی کند پس پوست شما معمولی است.
  • اگر بقایای روغنی بر روی پارچه وجود ندارد اما پوستتان پوسته پوسته است در نتیجه پوست شما خشک است.
  • پوست ترکیبی بدین معنی است که پوست شما می تواند خشک و چرب باشدو ممکن است در بعضی نواحی پوست شما پوسته پوسته باشد اما در پیشانی، بینی و چانه شما پوست چرب وجود داشته باشد. پوست ترکیبی تنها در نواحی پیشانی، بینی و چانه منافذ مرئی دارد.
  • اگر شما پوست حساس دارید، پوست شما خیلی آسان قرمز و تحریک شده خواهد شد.
  • اگر شما می توانید خطوط ظریف یا چین و چروک ها در پوست خود ببینید شما پوست پیر دارید.

انتخاب محصولات مرطوب کننده اگر پوست خشک داشته باشید

انتخاب محصولات مرطوب کننده

اگر احساس می کنید پوست خشک یا پوسته پوسته دارید، احتمالا پوست خشک دارید. سعی کنید از محصولاتی که پوستتان را خشک کنید نظیر یالیسیلیک اسید اجتناب کنید و محصولات مرطوب کننده سنگین و انواع محصولات تقویت کننده آبرسانی بیشتری استفاده کنید.

  • اگر واقعا پوست خشک دارید پماد غلیظ مانند وازلین (petroleum jelly) استفاده کنید.

اگر پوست چرب دارید از محصولات بر پایه روغن دوری کنید

پوست چرب
پوست چرب

داشتن پوست چرب بدین معنی است که صورت شما در طول روز روغن اضافی تولید می کند. در حالی که مرطوب نگه داشتن صورتتان مهم است شما باید از پاک کننده ها و پاک کننده های میکاپ که روغن بیشتری در آن ها وجود دارد دوری کنید و روغن صورتتان را با این شیوه افزایش ندهید.

  • محصولات عاری از روغن یا غیرکومدوژنیک (جوش زا) را انتخاب کنید.
  • اگر با پوست چربتان مشکل دارید از پد هایی استفاده کنید که روغن اضافی پوست را جذب می کنند. این پدها مثل دستمال کاذغذی هستند و به آرامی روغن اضافی صورت را جذب می کنند.

در صورتی که مستعد آکنه هستید محصولات ملایم و سبک را انتخاب کنید

انتخاب محصول برای پوست مستعد آکنه
انتخاب محصول برای پوست مستعد آکنه

شبیه به پوست چرب، مراقبت پوست مستعد به آکنه بدین گونه است که باید از محصولات سنگینی که منافذ پوست را مسدود می کنند دوری کنید. زمانی که به دنبال پاک کننده ها، مرطوب کننده و محصولات پاک کننده میکاپ هستید، محصولاتی را جستجو کنید که عاری از روغن باشد یا منافذ پوستی را مسدود نکند.

  • بعضی محصولات که آکنه را درمان می کنند می تواند خشک کننده باشند، بنابراین مطمئن باشید یک مرطوب کننده خوب را به صورت روزانه استفاده کنید.

اگر پوست حساس دارید از محصولات با کمتر از 10 جزء سازنده استفاده کنید

انتخاب محصول برای نگهداری از پوست حساس
انتخاب محصول برای نگهداری از پوست حساس

پوست حساس برای ان که تحریک نشود درمانی قدری ویژه را نیاز دارد. هنگامی که محصولات را جستجو می کنید، سعی کنید مواردی را بیابید که کمتر از 10 جزء سازنده داشته باشند و مطمئن باشید سبب خارش و خشک شدن پوست نشوند.

  • اغلب اسانس ها برای پوست حساس خیلی سوزش آور هستند. محصولاتی را انتخاب کنید که هیچ بویی  نداشته باشند.
  • اگر درباره استفاده از محصولات جدید و نحوه واکنش پوستتان با آن ها نگران هستید، در مقیاس خیلی کوچک بر روی پوست یا گردن خود تست کنید و پس از 24 ساعت اگر مشکلی ایجاد نشد آن محصول جدید را استفاده کنید. در صورتی که پس از 24 ساعت قرمز یا خارش در محل استفاده مشاهده و احساس کردید از آن محصول جدید استفاده نکنید.

اگر پوست پیر دارید از محصولات مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید

انتخاب محصولات مرطوب کننده و آبرسان برای پوست پیر
انتخاب محصولات مرطوب کننده و آبرسان برای پوست پیر

هرچه پیرتر می شوید پوست شما چروک می شود و انعطاف پذیری سابق را نخواهد داشت. در حالی که این مورد کاملا طبیعی است، افزودن آبرسان به پوستتان می تواند این فرایند را آهسته کند و پوست شما را روشن تر کند.  اگر پوست پیر دارید، محصولات مرطوب کننده و آبرسان را انتخاب کنید.

  • همچنین محصولاتی را انتخاب کنید که SPF دارند چون پوست پیر نسبت به تخریب آفتاب خیلی مستعد است.
  • به دنبال محصولاتی باشید که به آن ها ضد پیری می گویند اما نه محصولاتی که تبلیغات غیر واقعی می کنند برای مثال در یک هفته 10 سال جوان تر شوید!

یک عادت روزانه نگهداری از پوست را توسعه دهید

در صورتی که میکاپ کرده اید از پاک کننده میکاپ استفاده کنید

پاک کردن میکاپ
پاک کردن میکاپ

قبل از خواب یا بعد از ورزش کردن یک پاک کننده میکاپ مایع یا دستمال میکاپ جهت پاک کردن صورتتان استفاده کنید. به آرامی پاک کننده میکاپ را بر روی صورت خود استفاده کنید و بر روی نواحی که بیشتر میکاپ استفاده شده استفاده کنید.

  • شما می تواند از یک پاک کننده عاری از روغن، قابل حل در آب یا پارچه میکاپ را به منظور پاک کردن میکاپ استفاده کنید.
  • اگر میکاپ تمام شب بر روی صورت شما باقی بماند می تواند سبب مسدود کردن منافذ پوستی شود.

صورتتان را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم بشویید

نگهداری از پویت با پاک کننده ملایم
نگهداری از پویت با پاک کننده ملایم

صورت خود را با آب ولم بشویید و پاک کننده را بر روی دستانتان بریزید. کف را در بین کف دست بریزید و بر روی پوست بمالید. آن را کاملا با آب بشویید و سپس با حوله خشک کنید.

  • آب داغ می تواند منافذ پوستی را باز کند و سبب سوزش پوست شود در حالی که آب خنک می تواند منافذ را ببندد و کثیفی ها را به دام بیندازد. آب ولرم را برای شستشو استفاده کنید.
  • موهای خود را از پشت ببنید تا مطمئن شوید تمامی نواحی صورت را به خوبی می شویید.
  • فوم پاک کننده برای بازکردن منافذ پوستی عالی عمل می کند. پاک کننده روغن برای حل کردن مقادیر ناچیز میکاپ خوب است اما می تواند اگر پوست مستعد آکنه باشد پوست را مسدود کند.

از مرطوب کننده جهت قفل کردن آبرسانی استفاده کنید

استفاده از مرطوب کننده
استفاده از مرطوب کننده

قدری مرطوب کننده را بر روی نوک انگشت خود بمالید و سپس بر روی دست خود پخش کنید. مرطوب کننده را بر روی پوست خود بمالید و بر روی نواحی خشک تمرکز کنید نواحی مانند پیشانی، چانه و گونه ها. اجازه دهدی مرطوب کنده حداقل 5 دقیقه روی پوست باقی بماند.

  • اگر شما پوست معمولی دارید، یعنی خشک یا چرب نیست، مرطوب کننده های بر پایه آب انتخاب کنید.
  • اگر پوست خشک دارید یک مرطوب کننده آبرسان بر پایه روغن انتخاب کنید.
  • اگر پوست شما چرب است مرطوب کننده سبک بر پایه آب استفاده کنید.
  • پوست پیر تمایل دارد به آسانی خشک شود، بنابراین از مرطوب کننده بر پایه روغن یا وازلین استفاده کنید.

از تونر ملایم برای نگهدرای از پوست خود استفاده کنید

نگهداری از پوست با استفاده از تونر ملایم
نگهداری از پوست با استفاده از تونر ملایم

در حالی که تونر یک ضرورت مطلق در مراقبت پوست روزانه شما نیست، تونر می تواند به بستن منافذ پوستی کمک کند و pH پوست را مجدد متعادل کند. از تونر عاری از الکل استفاده کنید و سپس آن را به پوست خود بمالید  تا پوست شما قوام یابد و آبرسانی در آن قفل شود. از تونر های حاوی الکل دوری کنید به ویژه اگر پوست حساس یا خشک دارید چون می تواند سوزش آور باشد.

  • فندق جادوگر نیز می تواند محرک پوست باشد، بنابراین به اجزای سازنده تونر توجه داشته باشید.

استفاده از لایه بردار یک بار در هفته

استفاده از لایه بردار

این لایه برداری می تواند با لایه بردارهای شیمیایی یا فیزیکی انجام شود. صورت خود را تر کنید و سپس مقداری از یک لایه بردار به پوست خود مالیده و بر روی پوست خود پخش کنید. بر روی نواحی خشک یا چرب متمرکز شوید و به ویژه از مالیدن لایه بر دار در زیر ناحیه چشم اجتناب کنید. صورت خود را به خوبی با آب بشویید و سپس پوست خود را خشک کنید.

  • انواع لایه بردارهای فیزیکی معمولا به شکل یک اسکراب که ذرات ریزی دارند که سلول های مرده پوست را جدا می کند و پوست را جوانسازی می کنند. به هر حال، بسیاری از متخصصان پوست این روش لایه برداری را برای پوست خیلی خشن در نظر می گیرند. اگر تمایل دارید از این روش برای لایه برداری استفاده کنید تنها یکبار این کار را انجام دهید. استفاده بیش از حد از لایه بردارهای فیزیکی منجر به قرمز شدن و سوزش پوست می شوند به ویژه اگر پوست حساس داشته باشید.
  • اگر پوست خیلی خشک دارید، با متخصص پوست درباره لایه بردارهای شیمیایی مشورت کنید. در حالی که لایه برداری شیمیایی به نظر خشن تر است،این نوع لایه برداری کمترین سوزش را ایجاد می کند و برای همه نوع پوست ایده آل است. به دنبال محصولاتی با آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) مانند گلیکولیک، لاکتیک یا ماندلیک اسید باشید.
  • لایه برداری خیلی خشک کننده است، بنابراین مطمئن باشید در ادامه از مرطوب کننده استفاده می کنید.

جهت محافظت از پوست خود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

نگهداری از پوست با استفاده از ضد آفتاب
نگهداری از پوست با استفاده از ضد آفتاب

به دنبال ضدآفتابی باشید که حداقل SPF برابر 30 دارد و آن را بر روی پوست خود بمالید. ضد آفتاب از پوست شما در برابر پرتوهای خشن آفتاب جهت اجتناب از قرمز شدن، خشکی و چین و چروک محافظت خواهد کرد و در صورتی که هر روز به مدت طولانی در بیرون از خانه در فضای باز هستید از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • حتی در زمستان موقع بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب استفاده کنیدو این که هوا آفتابی نیست به معنی این نیست که اثرات آفتاب بر روی شما وجود ندارد!

مشکلات پوستی

مقابله با آکنه
مقابله با آکنه

با آکنه مبارزه کنید

استفاده از پاک کننده های شامل اجزای سازنده نظیر تریکلوسان، بنزوییل پروکسید و سالیسیلیک اسید را امتحان کنید. یک مرطوب کننده سبک و عالری از روغن را به منظور مقابله با خشکی استفاده کنید و اگر بر روی پوست خود آکنه دارید با متخصص پوست مشورت کنید.

  • در کل آکنه مساله ای معمولی است که هرکسی به ویژه نوجوانان و جوانان با آن درگیر هستند.
  • علاوه بر مراقبت های روزانه استفاده از درمان های پزشکی می تواند کمک کننده باشد. در این درمان ها معمولا از کرم یا پماد جهت درمان آکنه استفاده می شود. بعضی از درمان های موثر شامل اجزای سازنده ای نظیر بنزوییل پروکسید، سالیسیلیک اسید، گوگرد، رتینوییدها و آزلاییک اسید هستند. اگر چه بیشتر انواع کرم های موضعی درمانی در دسترس هستند. در بعضی تجویز ها غلظت های قویتری ممکن است نیاز باشد.

با محصولاتی که انواع آنتی اکسیدان دارند با چین و چروک ها مقابله کنید

مقابله با چین و چروک
مقابله با چین و چروک

انواع کرم های مرطوب کننده یا لوسیون های شامل آنتی اکسیدان را جستجو کنید. انواع آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزادی که سلول های پوستی را تخریب می کنند را خنثی می کنند و در رفع علایم پیری سهیم هستند. بعضی از اجزای سازنده معمولی که حاوی آنتی اکسیدان هستند شامل عصاره چای، رتینول (یک ترکیب ویتامین A) و کینتین (یک ترکیب گیاهی که اعتقاد بر این است کلاژن پوست را افزایش می دهد) هستند.

  • چین و چروک ها بخش معمولی مسن شدن است و چیز بدی هم نیست!
  • شما می توانید با متخصص پوست درباره چین چروک ها و درمان آن ها با رتینوییک اسید، شکلی از ویتامین A، مشورت کنید. این ماده فقط با تجویز پزشک عرضه می شود.

بی رنگ شدن پوست را با محصولات رتینوئید درمان کنید

بی رنگ شدن پوست
بی رنگ شدن پوست

از محصولات شامل انواع رتینوییدها استفاده کنید. رتینوییدها لایه بالایی پوست را لایه برداری می کنند و با لایه جدید پوستی جایگزین می کنند که منجر به روشن تر شدن و حتی قوام بیشتر پوست می شود.

  • لکه های تیره بر روی پوست می تواند بوسیله ی چیزهای مختلف ایجاد شیود مانند در معرض آفتاب قرار گرفتن، حانملگی، داروها و انواع لکه ها.
  • اگر محصولات رتینول را استفاده می کنید، باید متوجه تفاوت پوست خود در طی چند ماه باشید.
  • بهترین روش برای پیشگیری از لکه های تیره استفاده از ضد آفتاب است.

از یک ماسک صورت جهت مرطوب سازی و آب رسانی پوست خود استفاه کنید

انتخاب ماسک لایه بردار
انتخاب ماسک لایه بردار

انواع ماسک های صورت انواع کرم های غلیظ یا ورقه های هستند که می توانند برای پوستتان استفاده شوند و بر روی پوست شما خشک می شوند و سبب آبرسانی و روشن تر شدن پوست شما می شوند. شما می توانید از ماسک صورتی استفاده کنید که برای نوع پوست شما مناسب ترین باشد و سعی کنید یک بار در هفته از آن استفاده کنید.

  • شما می توانید ماسک صورت خود را بسازید یا از مغازه بخرید.

اگر پوستتان حساس است با پوستتان ملایم برخورد کنید

مراقبت از پوست حساس
مراقبت از پوست حساس

وقتیکه محصولاتی را برای پوست حساس می خرید مهم است تا از انواع پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و دیگر محصولات شامل انواع رنگ ها و رایحه ها اجتناب کنید. این اجزای سازنده احتمالا سبب سوزش پوست می شود و سبب واکنس های آلرژیک می شوند. از محصولاتی استفاده کنید که کمتر از 10 جزء سازنده داشته باشند.

  • پوست حساس می تواند به معنی چیزهای زیادی باشند اما بهترین روش برای دانستن این که پوست حساس دارید این است که بعد از استفاده محصول پوست قرمز شود یا تحریک شود.
  • محصولاتی را جستجو کنید که شامل انواع اجزای سازنده ضد التهابی و تسکین دهنده نظیر بابونه، چای سفید، آلوئه ورا و جو پرک باشند.

در صورت وجود مشکلات پوستی به متخصص پوست مراجعه کنید

مراجعه به متخصص پوست
مراجعه به متخصص پوست

اگر آکنه، پسوزیاریس، آکنه روزاسه یا اسکارهای عمیق دارید نیاز است با متخصص پوست مشاوره کنید.

تغییران لایف استایل ایجاد کنید

رژیم غذایی سرشار از انواع ویتامین
رژیم غذایی سرشار از انواع ویتامین

نگهداری از پوست با یک رژیم غذایی سرشار از انواع ویتامین

انواع میوه ها و سبزیجات، غلات، پروتیین و چربی های سالم را داخل رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. سلامتی عمومی شما می تواند ظاهر پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد.

  • شما می توانید انواع مکمل ها بویژه برای مو و پوست که شامل ویتامین B و ویتامین K هستند را استفاده کنید.

حدود 8 لیوان آب در هر روز بنوشید

نوشیدن آب
نوشیدن آب

یک بطری آب همراه داشته باشید و هر از چند گاهی آب بنوشید تا همواره رطوبت کافی برای پوست نیز فراهم آید.

  • الکل و قهوه و دیگر مایعاتی که آبزدا هستند را کمتر استفاده کنید.

استراحت 8 ساعت در شبانه روز

استراحت جهت مراقبت پوست
استراحت جهت مراقبت پوست

وقتیکه که خواب کافی نداشته باشید ممکن است زیر چشمانتان دایره های تیره مشاهده کنید و پوست خشته ای داشته ابشید. برنامه خواب منظمی داشته باشد و حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید تا پوست در این مدت خود را بازسازی کند.

  • اگر نوجوان هستید 9 الی 10 ساعت در شبانه روز استراحت کنید.
  • خواب کافی سبب سلامت عمومی بدن می شود.

استرس کمتر برای کاهش مشکلات پوستی

کاهش استراس جهت مراقبت از پوست
کاهش استراس جهت مراقبت از پوست

استرس  در هر سطحی برای پوستتان بد است. استرس می تواند در تولید روغن مازاد، جوش هاسی سر سیاه، قرمزی پوست، حساسیت و چین و چروک ها سهیم باشند. سعی کنید قعالی تهای کاهنده استرس را به صورت هفتگی انجام دهید فعالیت هایی نظیر یوگا، مدیتیشن، نقاشی، کتابخوانی یا طراحی.

اگر می توانید از سیگار دوری کنید

توقف سیگار کشیدن جهت نگهداری از پوست
توقف سیگار کشیدن جهت نگهداری از پوست

کشیدن سیگار می تواند به بی رنگ شدن پوست و ایجاد چین و چروک منجر شود و می تودند پوست را پیر تر از آنچه هست نشان دهد. برای این که سالم تر باشید و پوست سالمتری داشته باشید از سیگار اجتناب کنید.

منبع:

How to Have Perfect Skin

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =