آموزش ساخت صابون رنگی در خانه

آموزش ساخت صابون رنگی در خانه

ساخت صابون توسط خودتان راهی است عالی برای ایجاد یک محصول منحصر بفرد حمام. نه تنها شما خودتان انتخاب می کنید که چه چیزی داخل صابونتان اضافه کنید، بلکه بدون هیچ محدودیتی امکان شخصی سازی صابون را دارید. شما می توانید رایحه ها و دیگر افزودنی ها نظیر برگ گل ها را به صابون خود اضافه کنید. گزینه دیگر رنگ است. بدون رنگ، صابون شما  بسته به پایه ای که استفاده می کنید سفید، قهوه ای مایل به زرد یا به رنگ عاج خواهد بود.

افزودن رنگ مایع به صابون

طریقه استفده از رنگ مایع در صابونسازی

رنگ مایع ویژه صابون سازی را از فروشگاه های معتبر فروش مواد و تجهیزات صابونسازی خریداری کنید. رنگ پارچه یا رنگ شمع سازی را برای ساخت صابون استفاده نکنید. رنگ مورد استفاده باید سازگار با پوست بدن باشد.

  • بعضی رنگ های مایع اول باید با آب مقطر مخلوط شوند. دستورالعملی که همراه با هر رنگ عرضه می شود را با دقت بخوانید. در این دستورالعمل ها مقدار و نحوه استفاده از رنگ توضیح داده شده است.

آماده سازی صابون جهت افزودن رنگ

ماده سازی صابون جهت افزودن رنگ

نحوه ساخت صابون بستگی به دستورالعملی دارد که استفاده می کنید. دستورالعمل را به خوبی بخوانید! صابون را در ظرف مناسب قرار دهید.

  • برای ذوب صابون، اول صابون را به قطعات مکعبی کوچک برش بزنید و آن را در ظرف شیشه ای مناسب و مقاوم در برابر حرارت قرار داده و در مایکروویو به مدت یک دقیقه قرار دهید تا ذوب شود.
  • برای فرایند سرد، زمانی که قلیا و روغن را مخلوط کنید و هم بزنید به نقطه تریس خواهید رسید. نقطه تریس زمانی است که می توانید رنگ را به خمیر صابون اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه صابون دست ساز خانگی درست کنیم؟

رایحه دلخواه را به صابونتان اضافه کنید

استفاده از رایحه در ساخت صابون رنگی

تنها اسانس های روغنی یا رایحه های مخصوص صابون را برای این کار استفاده کنید. اسانس های روغنی شمع سازی برای پوست مناسب نیستند و نباید برای صابون سازی از آن ها استفاده شود.

  • رایحه ها خیلی غلیظ و قوی هستند و بنابراین تنها چند قطره از آن ها کافی است.
  • اگر صابون فرایند سرد می سازید، محاسبات مربوط به تعیین نسبت های صحیح را از منابع معتبر انجام دهید.

بهترین منبع برای ساخت صابون های گیاهی به زبان فارسی، آموزش صفر تا صد صابون سازی تالیف حسن بسطامی است.

بیشتر بخوانید: آموزش جامع ساخت صابون فرآیند سرد

افزودن رنگ به صابون

افزودن رنگ به صابون

بیشتر رنگ ها همراه با قطره چکان عرضه می شوند. در صورتی که قطره چکان همراه رنگ نبود از قطره چکان های چشمی موجود در داروخانه ها استفاده کنید.

  • حدود نیم میلی لیتر (0.1 قاشق چای خوری) از رنگ برای صابون کافی است.

رنگ را به صابون اضافه کرده و مخلوط کنید. از قاشق استیل ضد زنگ یا اسپاتول برای این کار بهره ببرید.

  • اگر صابون به انداه کافی تیره نبود، 1 یا 2 قطره رنگ را اضافه و مجدد هم بزنید.
  • در این نقطه، شما می توانید دیگر افزودنی ها مانند لایه بردارها یا گلبرگ های خشک را به صابون بیفرزایید.

[irp posts=”10522″ name=”چگونه صابون پایه گلیسیرین بسازیم”]

مخلوط کردن رنگ و رایحه به صابون رنگی

ریختن صابون در قالب

ریختن خمیر صابون در قالب

صابون را داخل قالب بریزید و اجازه دهید خشک شود و زمان استراحت کافی به صابون بدهید. این که چچه مدت زمان نیاز است بستگی به نوع صابونی دارد که می سازید. صابونی که از طریق ذوب کردن پایه صابون تولید می شود پس از سرد و سفت شدن بلافاصله قابل استفاده است اما صابون فرایند سرد نیاز به زمان استراحت (curing time) دارد.

  • صابون حاصل از روش ذوب و ریختن صابون در قالب پس از حدود 2 ساعت قابل استفاده است. تنها کافی است از قالب بیرون بیاورید و استفاده کنید!
  • صابون فرایند سرد حدود یک هفته نیاز دارد تا کامل سفت شود و 4 الی 6 هفته نیز نیاز به اسراحت دارد.

استفاده از بلوک های رنگ برای تولید صابون از راه ذوب کردن

استفاده از بلوک رنگ در ساخت صابون رنگی

یک بلوک رنگی صابون سازی بخرید. بلوک های رنگ برای شمع سازی را نخرید. آن ها برای پوست ایمن نیستند و می توانند مشکلات پوستی ایجاد کنند.

  • بلوک های رنگ تنها برای صابون هایی که از راه ذوب و قالبگیری تهیه می شوند مناسب هستند. آن ها اساسا بلوک های رنگی پایه صابون هستند.
  • این روش برای صابون فرایند سرد مناسب نیست زیرا بلوک های رنگ از قبل واکنش داده اند و زمان استراحت را سپری کرده اند در حالی که بقیه صابون نیاز به زمان استراحت دارد.

ذوب کردن صابون

آموزش ذوب کردن صابون

صابون را به قطعات مکعبی برش زده و در ظرف شیبشه ای مناسب ریخته و به مدت 1 دقیقه در مایکروویو قرار دهید. هر مقدار که صابون نیاز دارید، آن را ذوب کنید. این کار بستگی به ظرفیت قالب انتخابی شما دارد.

  • ظرفیت بیشتر قالب های صابون سازی بر روی آن نوشته شده است.

رایحه و اسانس های روغنی دلخواه را به صابون اضافه کنید. اسانس های روغنی طبیعی هستند اما اگر روغن های معطر را برای صابون استفاده می کندی باید بر روی برچسب صابون نهای ذکر کنید. چند قطره تنها چیزی است که نیاز دارید..

  • از یک قاشق استیل ضد زنگ یا اسپاتول برای مخلوط کردن آهسته رایحه داخل صابون استفاده کنید.

تراشیدن بلوک رنگ بر روی صابون

تراشیدن بلوک رنگ در صابون مذاب

بلوک رنگ را بر روی صابون مذاب نگه دارید و سپس آن را روی صابون بتراشید. بلوک رنگ نرم است و شما می توانید با هر چاقویی آن را بتراشید.

رنگ را داخل صابون هم بزنید. در صورتی که احساس کردید رنگ بیشتری نیاز دارید می توانید قدری بیشتر بلوک رنگ را روی صابون تراش بدهید و مخلوط کنید.

صابون را به قالب منتقل کنید و اجازه دهید خشک شود. شما می توانید پس از افزودن رنگ از افوزدنی های دیگر نظیر لایه بردارها یا گلبرگ های خشک نیز استفاده کنید. زمانی که هر انچه در نظر داشتید به صابون اضافه کردید زمان آن است که صابون را به داخل قالب بریزید.

صابونی که از طریق ذوب صابون پایه و قالبگیری تولید می شود نیازی به زمان استراحت ندارد و پس از خارج کردن از قالب قابل استفاده است.

مخلوط کردن پودرهای رنگی به روغن

پودر رنگ در ساخت صابون رنگی

یک پودر رنگی، میکا یا پودر طبیعی رنگی را برای صابون سازی استفاده کنید. پودرهای طبیعی چیزهایی مانند اکسیدها، خاک های رس و ادویه ها هستند. رنگدانه های سنتزی گر چه شبیه به نمونه های طبیعی به نظر می رسند اما در آزمایشگاه ساخته شده اند. بیشتر رنگدانه های میکا طبیعی هستند اما قابل اختلاط با دیگر رنگ ها هستند. در ادامه محبوترین انتخاب ها برای رنگ های صابون سازی معرفی شده اند:

  • قرمز: ریشه روناس، پودر چوب صندل یا خاک رس قرمز
  • پرتقالی/ سالمون: فلفل هندی
  • زرد: پودر گلرنگ، گلبرگ های  گل همیشه بهار یا زردچوبه
  • سبز: خاک سبز رنگ فرانسوی
  • قهوه ای: میخک های زمینی، جوز هندی یا تمام ادویه ها
  • ارغوانی: ریشه آلکانت

مخلوط کردن رنگدانه ها با روغن

مخلوط کردن پودر رنگدانه در روغن

1 قاشق چای خوری رنگدانه را با 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن سبک وزن برای ساخت صابون فرایند سرد مخلوط کنید. 1 قاشق غذاخوری را داخل ظرف کوچکی ریخته و سپس 1 قاشق چای خوری پودر رنگدانه را اضافه کنید. هم بزنید تا رنگ کاملا مخلوط و همگن شود و هیچ کلوخه ای مشاهده نشود.

  • بهترین روغن ها جهت افزودن پود رنگدانه روغن آووکادو و بادام شیرین است. از روغن های جامد نظیر روغن نارگیل استفاده نکنید.
  • اگر از خاک رس به عنوان رنگ طبیعی استفاده می کنید، بهتری است از آب مقطر استاده کنید. از آب شیر برای این کار استفاده نشد.
  • یک قاشق چای خوری رنگ برای ساخت حدود 1.5 کیلو گرم صابون کافی است.

افزودن رنگدانه به الکل

هم زدن پودر رنگدانه در روغن سبک

1 قاشق چای خوری رنگدانه را داخل 1 قاشق غذاخوری ایزوپروپیل الکل 99% اضافه کنید.

  • اگر از روش فرایند سرد برای صابونسازی استفاده می کنید از این بخش عبور کنید.
  • اگر خاک رس استفاده می کنید می توانید به جای الکل از آب مقطر استفاده کنید. هیچگاه از آب شیر در صابونسازی استفده نکنید.

متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

آماده ساختن خمیر صابون بوسیله فرایند سرد

آموزش ساخت صابون رنگی با روش فرایندسرد

تریس (قوام آمدن) اصطلاحی در صابونسازی است که پس از افزودن قلیا به روغن ها و مخلوط کردن آن ها تشکیل امولسیون پایدار تکمیل می شود و خمیر صابون آماده ریخت در قالب می شود.

به آرامی رنگ ساخته شده را به خمیر صابون اضافه کنید. در صابون فرایند سرد به ازای هر 1 پوند (450 گرم) از صابون 1 قاشق چای خوری رنگ مورد نیاز است. برای پایه صابون، به ازای هر پوند یک چهارم قاشق چای خوری رنگ کفایت می کند.

  • اپر زمان استفاده از پایه صابون، از میکا استفاده کردید و تشکیل حباب هایی را مشاهده کردید از الکل استفاده کنید.

دیگر افزودنی ها را به خمیر صابون اضافه کنید.

افزودنی ها در ساخت صابون رنگی

صابون را در قالب بریزید و اجازه دهید سرد شود. پس از 24 الی 48 ساعت صابون زا از قالب خارج کنید و 4 الی 6 هفته به صابون استراحت دهید تا آماده عرضه به بازار شود.

قالبگیری صابون

نتیجه:

در این مقاله آموزش استفاده از انواع رنگ ها در ساخت صابون رنگی بحث شد. انواع رنگ های مایع، بلوک رنگ و پودر رنگدانه ها در ساخت صابون استفاده می شود که طریقه استفاده تمامی این رنگ ها در ساخت صابون رنگی در منزل پوشش داده شد.

منبع:

کتاب آموزش جامع صابونسازی تک ایده تالیف حسن بسطامی، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، سال 1398.

How to Color Soap

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =